De Consumentenbond vroeg ruim 12.000 consumenten naar hun ervaringen met geadresseerde reclamepost. De Nationale Postcode Loterij verstuurt verreweg de meeste reclame. Maar liefst 79% van de ondervraagden kreeg in het afgelopen halfjaar post van dit bedrijf. Goede doelen (77,2%) bezetten de tweede plaats.
Uit de enquête blijkt dat consumenten zich flink ergeren aan bedrijven die steeds meer willen. Loterijen blijven maar proberen consumenten over te halen (meer) loten te kopen. Van de ondervraagden zegt 91% hier absoluut niet op te zitten wachten. Bijna 85% zegt het vervelend te vinden dat goede doelen steeds meer of gullere giften proberen los te peuteren.
Tijd voor een andere koers
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt het tijd voor een andere koers: ‘De resultaten van het onderzoek liegen er niet om. Consumenten zijn niet gediend van die enorme stroom aan geadresseerde reclamepost. Dat signaal kunnen en mogen bedrijven niet negeren. Dus stop met het omzeilen van de stickers op de brievenbus en zoek een klant- en milieuvriendelijker alternatief.‘Reactie Nationale Postcode Loterij
De Nationale Postcode Loterij stelt in een reactie op haar website het vervelend te vinden dat sommige mensen hun post niet op prijs stellen. 'We willen mensen benaderen die voor een aanbod van één van onze loterijen openstaan.'(Bronnen: Consumentenbond, Nationale Postcode Loterij)
Lees hier de volledige reactie van de Nederlandse Postcode Loterij