AMSTELVEEN (9 juni) - Het eerste Nederlandstalig handboek voor ‘grootgevers' is een feit. Vorige week werd het eerste exemplaar van Goed Geven, Handboek strategisch denken voor grootgevers die het verschil willen maken door auteur Diana van Maasdijk overhandigd aan Volkert Doeksen, CEO van Alpinvest.
Goed Geven is uniek in Nederland, omdat het de eerste Nederlandstalige filantropiegids is met een complete leidraad voor een strategisch schenkingsplan. Het handboek bevat praktische tips, inspirerende voorbeelden en een compleet stappenplan om giften in te zetten als investeringen in een betere wereld.
Strategisch kiezen
"Geld geven aan maatschappelijk belangrijke doelen is niet iets van de laatste tijd", vertelt auteur Diana van Maasdijk. "Nederlanders doen al eeuwen aan filantropie. Wel nieuw is dat we steeds meer geld hebben om weg te geven. Dat geld is hard nodig om het verschil te maken in een wereld, waaruit de overheid zich als financier steeds meer terugtrekt. Het wordt voor particulieren belangrijker om strategisch te kiezen welke doelen ze steunen. Goed Geven helpt ze daarbij op een heel praktische manier."
Cases uit de praktijk
Het boek bestaat uit negen hoofdstukken die onder meer ingaan op het formuleren van een persoonlijke missie, het opzetten van een schenkingsportefeuille, de schenkingsstrategie, het vinden en beoordelen van goede doelen, de opkomst van mission related en impact investments, het samen geven en het evalueren en resultaten meten. De hoofdstukken worden geïllustreerd met cases uit de praktijk. Goed Geven wordt gecomplementeerd door diverse checklists, adressenlijsten en praktische informatie.
Omslagpunt
5, directeur van Lenthe Publishers, de uitgeverij die Goed Geven op de markt brengt: "Het boek markeert een omslagpunt in denken over filantropie. Bijdragen aan wezenlijke maatschappelijke verandering is geen eenrichtingsverkeer meer, waarbij donors worden gereduceerd tot wandelende portemonnees. Filantropie is een zaak van hart én hoofd. Dit handboek zal schenken aan goede doelen daarom helpen verdiepen voor zowel gevers als ontvangers."
Het handboek is te bestellen via bol.com en de betere boekhandel. Winkelprijs: €32,50. ISBN: 9789075458596
De Dikke Blauwe
Eerste Nederlandstalige handboek over schenken
8 juni 2011
Nieuws | Redactie DDB | De Dikke Blauwe