Een protestlied dat de wereld rond gaat

Een protestlied dat de wereld rond gaat
Een protestlied dat de wereld rond gaat
15 september 2022
Opinie | | De Dikke Blauwe

De Turnclub is een initiatief van Merlijn Twaalfhoven. De Turnclub bestaat uit een grote groep van kunstenaars die meer maatschappelijke impact willen maken. Denk aan een kunstschilder die niet alleen een schilderij wil maken dat via een galerie in een museum belandt, maar in plaats daarvan meer impact zoekt (al geef ik graag toe dat museale tentoonstellingen ook impact maken, denk maar aan het werk van Ai Wei Wei en de Guernica van Picasso). In de Turnclub helpen de kunstenaars elkaar om hun impactvolle kunstprojecten te realiseren.

Merlijn heeft mij gevraagd verschillende kunstenaars te ondersteunen bij hun plannen. Ik sprak Christie de Wit, een componiste/ dirigente. Zij bezocht het Griekse Moira, het vluchtelingen kamp waar de mensen in mensonterende omstandigheden opgesloten zitten. Dat drong bij haar binnen. Dit is zo oneerlijk! En wat kon ze nou doen?

Lied voor basisschoolleerlingen
Ze componeerde een protestlied dat gezongen kan worden door basisschoolleerlingen. Een  lied met een pakkend refrein en een couplet dat makkelijk kan worden aangevuld met zelfbedachte teksten. Zo kan het lied meer en meer verspreid worden en kunnen kinderen hun eigen inzichten in het lied opnemen. Dan wordt het ook echt hún lied, en dat zullen hun ouders en familie vast te weten komen. Zo gaat het protest ineens viraal.

Dat viraal gaan, precies dat is een belangrijk aspect van impact maken. Impact maak je niet (alleen) door iets zelf te doen. Het gaat er vooral om dat anderen er mee aan de haal gaan. Dat het niet te stoppen is en dat  componist niet meer de enige is, maar dat er duizenden anderen componisten en eigenaren ontstaan.

In dit verhaal zitten zes sterke elementen die voor iedereen geldt die impact wil maken:

  1. Zorg voor een prikkelend onderwerp dat je moeilijk kan negeren (het vluchtelingenkamp)
  2. Zorg voor een sterke emotie (oneerlijkheid van behandeling van de vluchteling)
  3. Zorg voor een middel dat makkelijk communiceerbaar is (lied gezonden door kinderen met pakkend refrein)
  4. Zorg voor een heldere ruimte waar men op kan inhaken en eigenaarschap kan creëren (een lied met een goed aanpasbaar couplet)
  5. Maak het makkelijk om het delen en anderen te infecteren (familie leden, ketting-lied op youtube)
  6. Laat je eigen betrokkenheid verder los, zodat anderen er helemaal mee aan de haal kunnen gaan.

Ga maar na hoe jij je projecten inricht waar je impact mee wilt maken. Welk onderwerp, welke emotie, hoe inhaakbaar, hoe communiceerbaar is het? En hoe kan jij jouw rol hierin ook echt onderschikt maken?

Klik hier als je Christies’ project wilt steunen. 

*****

Jeroen den Uyl is initiatiefnemer van het Centrum voor Maatschappij en Leiderschap, en van Schatmakers, dat pojecten initieert die maatschappelijke doorbraken bereiken. In zijn blogs deelt hij inzichten over leiderschap en doorbraken. Lees meer over Jeroen de Uyl