Loterijen: toekomstgericht debat is nodig

6 december 2006
Opinie | | Loterijen

De Nationale Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, Sponsor Loterij, BankGiro Loterij) vinden het van groot belang dat we een toekomstgericht debat voeren over de kansen en bedreigingen van liberalisering van de Europese kansspelmarkt. In tegenstelling tot hetgeen De Lotto beweert kan liberalisering ook nieuwe mogelijkheden bieden voor de financiering voor goede doelen. Het is hoog tijd dat we een debat voeren over de feiten, waarbij we ons richten op nieuwe mogelijkheden die kunnen ontstaan voor de financiering van goede doelen én gezamenlijk bekijken wat er nodig is om hier optimaal gebruik van te kunnen maken.


De Nationale Postcode Loterij, de Sponsor Loterij en de BankGiro Loterij verwelkomen de aandacht voor de financiering van goede doelen in deze discussie. Echter, de bevindingen van het onderzoek van London Economics waarop De Lotto zich baseert en waarop ook in België verontrust wordt gereageerd (zie FM 29 november) zijn gebaseerd op twijfelachtige aannames. Zo concludeert het onderzoeksbureau dat de totale inkomsten voor goede doelen met 35% kunnen teruglopen, maar hanteert hierbij een wel zeer ruime definitie van goede doelen: niet alleen directe afdrachten aan goede doelen, maar ook alle inkomsten voor de staat, of dit nou rechtstreekse opbrengsten vanuit de loterijen zijn, of opbrengsten vanuit de kansspelbelasting, waarvan bij beide onduidelijk en onzeker is welke bestemming die gelden krijgen, alles valt volgens het advies- en onderzoeksbureau onder de noemer ‘goed doel'. Onze beneficiënten denken hier heel anders over!

 


De Nationale Goede Doelen Loterijen dragen van de totale inleg van 597 miljoen euro (in 2005), ruim de helft, 301,2 miljoen euro, rechtstreeks en zonder politieke bemoeienis af aan een breed spectrum van goede doelen op het gebied van ontwikkelings-samenwerking, mensenrechten, natuur en milieu, sociale cohesie, cultuur, welzijn en gezondheid. Ter vergelijking: De Lotto draagt jaarlijks 18% van de inleg af aan goede doelen, wat in 2005 neerkwam op een bedrag van circa 63 miljoen euro; de Staatsloterij hanteert een afdrachtpercentage van 15%, geheel bestemd voor de staatskas. Deze afdrachtpercentages zijn in Nederland door de overheid geregeld. Dat maakt het in het onderzoek gehanteerde onderscheid tussen staatsgebonden loterij organisaties en commerciële loterijorganisaties totaal irrelevant en onjuist: loterij organisaties in Nederland moeten net als staatsgebonden loterij organisaties aan strenge vergunningvoorwaarden voldoen, én de organisaties mogen geen winst maken.


De Nationale Goede Doelen Loterijen zijn van mening dat een zekere mate van liberalisering op termijn onvermijdelijk is. Het is daarom van belang een objectieve kijk te hebben op de kansen en bedreigingen en op welke wijze de kansspelmarkt moet worden gereguleerd. Immers, liberalisering hoeft niet te betekenen dat de markt volledig vrijgegeven wordt. Het doet de discussie over Europese kansspelontwikkelingen geen goed wanneer een belangrijke vertegenwoordiger van de loterijwereld als European Lotteries (de opdrachtgever van het rapport) een verdraaid beeld van de werkelijkheid schetst. European Lotteries is een verklaard tegenstander van liberalisering, ten einde de eigen vertrouwde positie te kunnen handhaven. We zijn van mening dat we moeten uitgaan van de kansen en mogelijkheden die deze markt biedt, omdat het perspectief voor goede doelen daarmee positief kan worden beïnvloed.

 


Wim Jacobs en Tatiana van Lier

Namens de Nationale Goede Doelen Loterijen