Meer dan een derde van de Nederlandse bevolking (37 procent) ouder dan dertien jaar doneert jaarlijks aan vier of meer goede doelen. Maar ze willen wel steeds vaker weten wat er met dat geld gebeurt. Dat blijkt uit een het brancherapport ‘Charitatief Insight’ van NRC Media. Hierin zijn interessante inzichten in omvang, samenstelling en interesses van consumentengroepen te vinden.
Het rapport is in opdracht van NRC Media samengesteld door Motivaction, die zich baseerde op bronnen als NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia), STIR (bureau voor internet bereikonderzoek) en DMS (Decision Makers Survey). NRC Media wil met de serie Insights “inspelen op de behoefte van adverteerders om een zo effectief mogelijke marketing- en communicatiestrategie te ontwikkelen, die gebaseerd is op feiten.”
Jongeren minder loyaal
Uit de Charitatief Insight valt onder meer op te maken dat jongere generaties donateurs minder loyaal zijn en een andere steunmentaliteit hebben dan ouderen. Ze zijn in drie groepen te verdelen: donateurs met een traditionele waardenoriëntatie, donateurs met een meer moderne waardenoriëntatie en donateurs met een postmoderne waardenoriëntatie.
Populairste goede doel
Uit de Charitatief Insight blijkt verder dat KWF Kankerbestrijding veruit het populairste goede doel is. Liefst 90 procent van de 5.129.000 Nederlanders die vorig jaar doneerden, schonk aan deze stichting. Ook de Hartstichting (85 procent) en Nierstichting (63 procent) mogen op veel steun rekenen.
De volledige versie van de Insight is hier te downloaden.
Wetenschap & Onderzoek