Het bericht dat Mona Keizer met een ‘bel me wel’-register gaat komen deed menig telemarketeer schrikken. Gelukkig was de DDMA al lange tijd bezig om dit dossier een kant op te buigen die de schrik een beetje kan wegnemen. Nederland Filantropieland streeft naar een goed filantropieklimaat in ons vrijgevig land. Dat kan alleen maar bestaan als we donateurs netjes vragen om een bijdrage. Dat doen we gelukkig heel goed, maar de essentie is wel dat we moeten kunnen blijven vragen. Daar wil NLFL zich sterk voor maken.
De stand van zaken nu is dat een waarschijnlijke uitkomst van veel goede gesprekken gaat worden dat donateurs alleen nog maar gebeld mogen worden als ze daar ooit toestemming voor hebben gegeven. Dat zullen we dus netjes moeten vastleggen als zij een eerste donatie doen of op een ander moment. In vaktermen: opt-in. Een gelukkige bijkomstigheid is dat echt ‘koud’ bellen niet zo veel meer voorkomt in de goede doelen sector. Hoe lang we onze donateurs nog mogen bellen nadat we één keer hun toestemming hebben gekregen, wordt hoogstwaarschijnlijk onderwerp van zelfregulering. In vaktermen: klantrelatie-termijn. Daar zijn we gelukkig goed in, bewijzen de recent gemaakte afspraken rondom het wervingsrooster.
Wat naar alle waarschijnlijkheid niet gaat gebeuren is het verplicht wordt dat degene die wordt gebeld al aan het nummer op het display kan zien dat een goed doel belt. In vaktermen: verplichte prefix.
Al met al geen slecht vooruitzicht. De branche zal zich dan moeten gaan inspannen om ervoor te zorgen dat consumenten niet geïrriteerd raken van onze telefoontjes. Wat gaat helpen is niet altijd dat bandje aan het einde van zo’n gesprek dat je de gelegenheid geeft je te melden bij het bel-me-niet-register. Wat ook handig is dat de beller weet dat een donateur al in dat bel-me-niet-register staat. Die informatie is nu niet beschikbaar. We mogen immers bestaande donateurs altijd bellen en dat vraagt soms enige uitleg aan de telefoon.
Als wij bellen, bellen we voor een goed doel. Dat is toch iets anders van een telefoonabonnement, een zonnepaneel of een gratis maandje voetbal kijken. Vinden donateurs dat toch vervelend, dan verdient dat begrip en respect. Wellicht kunnen wij onze donateurs dat ook laten weten en tegen hen zeggen: ‘U mag gewoon nee zeggen hoor, aan het begin van een gesprek. Wij zijn blij met alles wat u al voor ons doet.’
Fondsenwerving