AMSTERDAM – Er is een groeiende behoefte aan feiten en cijfers over de omvang en samenhang van maatschappelijke organisaties. Niet alleen bij de overheid, maar ook in het publieke debat. Ook de FIN, Goede Doelen Nederland en toezichthouder CBF willen meer inzicht in de ontvangers van bijdragen aan algemeen nuttige doelen. Onderzoekers van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam zullen daarom mogelijkheden verkennen om in deze behoefte te voorzien via de gegevens die maatschappelijke organisaties in hun jaarverslagen rapporteren. Te beginnen in de editie 2024 van het onderzoek ‘Geven in Nederland’ dat in juni volgend jaar, tijdens het tweejaarlijkse symposium, verschijnt. Het universitaire centrum wil naast een monitor- en signaleringsfunctie ook een ‘agendasetting en netwerkfunctie’ vervullen.
Naast de presentatie inzake de ecologie van maatschappelijke organisaties komen de onderzoekers in juni 2024 ook met onderzoeksresultaten van een tweede special. Deze gaat over medewerkersvrijwilligheid in het Nederlandse bedrijfsleven – volgens de onderzoekers vormen bedrijven in euro’s uitgedrukt de grootste inkomstenbron van filantropie. De maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven is in een stroomversnelling geraakt door een combinatie van toenemende vraag vanuit de samenleving, toenemende druk vanuit verschillende interne en externe stakeholders om te voldoen aan bredere maatschappelijke doelen alsook door een zich terugtrekkende overheid.
Nieuwsflits