Dit moet je doen om een echte e-mailprofessional te worden

Dit moet je doen om een echte e-mailprofessional te worden
Dit moet je doen om een echte e-mailprofessional te worden
28 januari 2019
Opinie | | Fondsenwerving

Wanneer ben je ‘e-mailprofessional’ en wat is dat eigenlijk? Dat kun je het beste vragen aan echte e-mailspecialisten. Kun je eindelijk op feestjes uitleggen wat je doet. 
 
De mensen uit het vakgebied kennen het wel: Je bent op een verjaardag en probeert uit te leggen wat je als werk doet: ‘Ik ben E-mail marketeer’, ‘Ik ben online marketeer met een focus op e-mail’, Ik ben CRM-marketeer’, ‘Ik ben Marketing-Automation specialist’. In veel gevallen zijn gefronste wenkbrauwen het gevolg en kun je alsnog uitgebreid gaan uitleggen wat je nou écht doet. En ook die uitleg is in veel gevallen erg verschillend. Dus: Wat is nou de -emailprofessional? Wat moet je ervoor kunnen? En wanneer mag je jezelf zo noemen?
Hoe kun je een beter antwoord op deze vraag vinden door het direct te vragen aan mensen uit het vakgebied. Ruim tien ‘e-mailspecialisten’ werden geïnterviewd, met werkervaringen van 3 tot 10+ jaar, in allerlei branches.
 
De definitie van de Email Professional
Er zijn allerlei functietitels en omschrijvingen. Met het oog op de E-mail Awards, waar ook de term ‘E-mail Professional of the year’ wordt gebruikt, voegen we alle titels en omschrijvingen samen tot ‘De e-mailprofessional’.
Toch lopen de definities behoorlijk uit één. Het feit dat een e-mailprofessional iemand is met veel ervaring met e-mailmarketing, daar is iedereen het wel mee eens. Echter zijn er binnen het vakgebied mensen met een brede focus - bijvoorbeeld online marketing in zijn geheel - maar ook met een specialisatie binnen e-mail. Denk hierbij aan designer, strateeg, campagne beheerder.
Volgens de specialisten is een e-mailprofessional iemand die over gehele breedte van e-mail al een aantal jaren actief is, waarbij het kanaal op een creatieve en effectieve manier ingezet kan worden binnen de customer journey.
 
Op de vraag wanneer iemand zichzelf een e-mailprofessional mag noemen zijn de meningen verdeeld. In een aantal gevallen wordt drie tot vijf jaar werkervaring in het vakgebied genoemd, waarbij er bij verschillende organisaties en branches ‘in de keuken’ gekeken moet zijn. Echter zijn er ook een aantal specialisten, geheel tegenstrijdig hieraan, die vinden dat het niet te kwantificeren valt wanneer je een professional bent. Als je veel met het kanaal bezig bent en het succesvol inzet, kun je je mogelijk al een professional noemen.
‘Een Email Professional moet e-mailmarketing naar een hoger niveau trekken, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van ontvangers, zowel op commercieel als transactioneel vlak, waarbij bedrijfsprocessen van groot belang zijn.’
 
De verandering van het vakgebied
De rol van de e-mailprofessional is door de jaren heen aan flinke verandering onderhevig. Er komt steeds meer focus te liggen op specialismen en deeltaken, waarbij data-gerichtheid en multichannel steeds belangrijker worden. Een aantal jaar geleden lag de focus nog op een e-mail tekstueel en visueel goed in elkaar te zetten; terwijl anno 2018 technische skills, kennis over koppelingen en data-mogelijkheden van essentieel belang zijn. Dit verandert daardoor ook direct de rol van de e-mailprofessional. Techniek en automation worden steeds belangrijker, terwijl het ‘simpel’ kunnen verzenden van bulk-mailings meer naar de achtergrond verplaatst.
 
Wel denken de specialisten dat de ‘e-mailprofessional’, in welke functietitel dit ook mag zijn, zal blijven bestaan. Wel zal de focus nog verder verbreed moeten worden, waarbij de focus op andere kanalen, zoals push, steeds belangrijker zullen worden. Echter geloven de specialisten erin dat het kanaal email wel zal blijven bestaan, omdat er geen vergelijkbaar vervangend kanaal is. Vanzelfsprekend zal het kanaal zich blijven doorontwikkelen en zullen bepaalde type berichten overgaan naar andere kanalen. Echter zullen bepaalde boodschappen en berichten gewoon via e-mail blijven verlopen. Wel is het van groot belang dat men niet standvastig aan het kanaal blijft vasthouden en open te staan voor andere kanalen als niet nodig is. Het blijft een middel om het doel te bereiken, en niet andersom.
‘Het is belangrijk om niet standvastig aan alleen e-mail vast te houden en ook open te staan voor andere kanalen als de ontvanger hier behoefte aan heeft’
 
De e-mailprofessional binnen de organisatie
Volgens de specialisten is een goede e-mailprofessional binnen een organisatie van groot belang. Voor kleinere organisaties kan dit natuurlijk een extern persoon zijn, maar voor de grotere organisaties is het aan te raden een dergelijk persoon in dienst te hebben. Het kanaal e-mail is nagenoeg altijd wel betrokken binnen de customer journey van de klant. Doordat hier steeds meer specialistische kennis voor nodig is, blijft de e-mailprofessional van ongekend belang.
De professional kon zich een aantal jaar geleden nog op een eiland settelen binnen een organisatie. Tegenwoordig moet hij of zij een brede blik hebben, waarbij bedrijfsdoelstellingen voorop staan. De professional moet meer gezien worden als onderdeel van het geheel, welke e-mail op de juiste manier weet in te zetten. In veel gevallen zie je wel binnen organisatie de switch naar een marketeer, welke ook andere kanalen binnen een organisatie beheert. Denk hierbij aan push, social messages, sms, waarbij de focus meer wordt gelegd op marketing automation.
 
Starten als e-mailprofessional
Eerder werd al genoemd dat je jezelf pas een e-mailprofessional mag noemen als je de nodige ervaring hebt opgedaan. Maar hoe kun je dan starten in deze wereld? Uit de visie van de specialisten hierop blijkt dat ook in dit geval er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Het belangrijkste advies om uiteindelijk e-mailprofessional te worden is om meters te maken en ervaringen op te doen; ‘Vastbijten, heel veel lezen, heel veel doen en testen, om het vervolgens niet meer los te laten’. Ook leren van ervaringen van goede vakgenoten om je heen is erg belangrijk om je verder te (door)ontwikkelen.
Daarnaast is een belangrijk advies om niet vanuit één organisatie alles te bekijken, maar een brede blik te ontwikkelen, binnen verschillende organisaties en branches. Ook is een kritische en frisse blik ontzettend belangrijk om aan te haken en mee te gaan in de snelle ontwikkelingen in de wereld van e-mailmarketing.
Ook met de mening en visie van vele e-mailspecialisten, blijft het lastig in één zin uit te leggen wat de e-mailprofessional precies behelst. Wel is het een vak apart, dat vaak onderbelicht is en waar in de wereld buiten e-mail om weinig kennis over is. De e-mailprofessional heeft anno 2018 een belangrijke rol binnen de online organisatie, maar zal pas écht tot maximaal resultaat kunnen komen door andere professionals om zich heen, die ook een steentje bijdragen, zodat er altijd voldaan kan worden aan de steeds veranderende wensen van klanten.
 
Natuurlijk zullen er mensen zijn die een negatieve blik hebben op het kanaal e-mail en op e-mailmarketing in zijn algemeenheid. Het verdedigen tegen deze visies zal waarschijnlijk altijd ook onderdeel blijven van ‘het leven als e-mailprofessional’, maar juist door de snel veranderende dynamische omgevingen, weet deze functie zich wel in een hoog tempo door te ontwikkelen. Natuurlijk zullen hierdoor mensen afhaken en zullen bepaalde onderdelen of werkzaamheden vervallen. Echter is meegaan met de tijd en doorontwikkeling essentieel en zal juist dát aspect er ook voor zorgen dat de professional blijft bestaan en haar toegevoegde waarde blijft houden.
 
Dit artikel verscheen eerder in Emerce en werd geschreven door Ronald Spoler van Green Orange Digital Marketing in samenwerking met DDMA.