Fondsenwervende organisaties doen er vermoedelijk goed aan om e-mailnieuwsbrieven te (blijven) versturen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 wijst uit dat het kanaal e-mail erg geschikt is om conversies te realiseren. Het onderzoek richt zich daarbij weliswaar vooral op productverkoop, maar de onderzochte aspecten lijken ook relevant voor fondsenwerving.
Maar liefst 94 procent van de Nederlanders is ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven, zo blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2018. Bijna 80 procent heeft zich afgelopen jaar op nieuwe e-mailnieuwsbrieven ingeschreven, maar let op: een even groot aantal schreef zich ook uit. Vooral als er een aanbieding wordt gedaan, is de belangstelling voor een nieuwe e-mailnieuwsbrief groot. Zijn de onderwerpen niet interessant of ligt de frequentie te hoog, dan haken nieuwsbriefontvangers af.
Hoge conversie
Commercieel is het e-mailkanaal een succesnummer. 72 procent van de Nederlanders schaft wel eens iets aan via een e-mailnieuwsbrief. En meer dan 56 procent heeft afgelopen jaar meer dan eens een overboeking gedaan naar aanleiding van een e-mailbericht. Conversie via e-mail ligt daarmee een stuk hoger dan bij sociale media. Aanstormende technieken als one-click buy, twoway verification, vingerafdrukken en gezichtsherkenning zullen de mogelijkheden tot conversie de komende jaren mogelijk verder uitbreiden. En dat zijn interessante gegevens voor fondsenwervers.
Vertrouwen
E-mail heeft verschillende voordelen ten opzichte van sociale media. Als het over privacy gaat, hebben Nederlanders alleen vertrouwen in e‑mail en niet in social. En een e-mail kun je ‘eenvoudig bewaren, categoriseren en weer teruglezen’, zo laat Peter Rijcken, docent Marketing, Communicatie en Bedrijfskunde aan de Hogeschool Leiden weten in het onderzoek.
Lezen
Nederlanders lezen hun e-mails behoorlijk verspreid over de dag, met lichte pieken in de ochtend van 7.00 tot 9.00 uur én in de avond van 19.00 tot 21.00 uur. 55-plussers starten hun digitale dag bij voorkeur met e-mail. En waar jongeren een persoonlijke benadering in e-mails van commerciële aanbieders wel waarderen, geldt dat voor ouderen juist veel minder. Felicitaties op verjaardagen zijn opvallend populair, ook als die bijvoorbeeld afkomstig zijn van een webshop.
Optimaliseren
De smartphone is overduidelijk het meest gebruikte device om e-mails op te lezen. Maar e-mailexpert Jordi van Rijn waarschuwt in het onderzoek dat enkel de leesbaarheid op een smartphone niet volstaat om een e-mail effectief te maken. ‘Je wilt immers optimaliseren voor conversie. Vaak zie je dat marketeers niet kijken naar hoeveel kolommen het beste zijn, welke type afbeeldingen goed werken en - met name – welke informatie ze moeten weglaten of juist moeten behouden. Ga maar eens testen wat betere conversie oplevert.’
Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018kunt u hierdownloaden.
Fondsenwerving