Kortom: modieuze trends genoeg. En iedereen duikt er op met gebruik van de bijpassende modewoorden. Het moet met ‘passie' en het moet ‘er toe doen'. Ooit iemand uit ‘The Bottom of the Pyramid' gesproken die wist te melden dat ze in haar dorp een enquête hadden ingevuld over waar behoefte aan is en hoe dat te bereiken? Misschien via The Hunger Project en nog een paar organisaties, maar verder hoor je er nooit over. ‘Natuurlijk niet', is de redenering in ons deel van de wereld; ‘als ze wisten wat ze wilden en hoe dat te bereiken, was het al geregeld'.
De meeste mensen weten wel wat ze willen. Er vlot, sportief en modieus uitzien. Als de modereclame en de omgeving aangeeft dat de driekwartbroek de oplossing is gaat de meute - zelfs bij twijfel - gewoon mee. De meeste mensen in de Bottom of the Pyramid weten ook wat ze willen. Een inkomen voor ‘bed, bad, brood' en mogelijk meer. Als de hele NGO wereld en de omgeving aangeeft dat microkrediet en venture philanthropy de oplossing is gaat de meute - zelfs bij twijfel - gewoon mee.
Inderdaad een driekwartbroek staat een kwart van de draagsters prima, zeker met de juiste laarzen, maar het is geen oplossing voor alle vrouwen. Zo ook met microkrediet en venture philanthropy. Het is in de mode, maar geen oplossing voor iedereen en daarom geldt ook hier; ‘beter op driekwart gekeerd dan ten hele gedwaald'.....
p.s. de vrouwelijke lezer van deze column mag de driekwartbroek voor vrouwen vervangen door de afritsbroek met opgestikte zakken voor mannen.