Afgelopen donderdag zijn de resultaten bekendgemaakt van de Dow Jones Sustainability Index. Nederlandse bedrijven scoren daarin goed. Voor het eerst is KPN geëindigd als industrieleider in de categorie Telecommunications. Randstad Holding werd beoordeeld als ‘best in class’, Philips is uitgeroepen tot industrieleider in de categorie Electrical Components and Equipment en Unilever staat weer op de eerste plaats in de Personal Products sector. Op 9 november vindt in Den Bosch de 17e editie plaats van het Nationaal Sustainability Congres (NSC), waar enkele van deze bedrijven ook aanwezig zullen zijn.
De Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World lanceerde in 1999 de standaard voor corporate duurzaamheid en werd daarmee de eerste globale index om toonaangevende duurzaamheidsgerichte bedrijven te volgen. Dat doet de index op basis van RobecoSAM's analyse van financiële, materiële, milieu-, sociale en governance- (ESG) factoren. RobecoSAM evalueert jaarlijks de grootste bedrijven ter wereld via haar Corporate Sustainability Assessment (CSA).
Duurzaamste telecombedrijf ter wereld
KPN is voor het eerst uitgeroepen tot duurzaamste telecombedrijf ter wereld. CEO Eelco Blok: ‘Deze beoordeling weerspiegelt de vooruitgang die we boeken om duurzaamheid verder te verankeren in ons bedrijf. We zijn trots op deze erkenning en we zullen onszelf blijven verbeteren om onze positieve impact op de samenleving zo groot mogelijk te laten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het programma dat we hebben ingericht om een circulair bedrijf te worden en aan onze lange termijn energiedoelen die wetenschappelijk bekrachtigd zijn. Ook zetten we in op een sector als de Zorg en brengen we de maatschappij verder met onze SMART city-initiatieven.’
KPN en Randstad verzorgen de plenaire sessies van de 17e editie van het Nationaal Sustainability Congres (NSC), dat zich richt op het versnellen van de duurzame ontwikkeling door purpose en impact. ‘Bedrijfsleven en overheden zijn aan zet. De Sustainable Development Goals (SDG’s) vormen daarbij een kapstok en uitdaging om in 2030 op tal van terreinen de wereld daadwerkelijk te verbeteren. Bedrijven zonder duidelijke ‘purpose’, hebben geen toekomst. Producten en diensten moeten van maatschappelijk nut zijn, een positieve bijdrage leveren c.q. impact hebben. Zo nemen impact-investing en sociale ondernemingen een steeds grotere vlucht en zijn start-ups veel sneller in staat, vaak disruptieve, innovaties op de markt te brengen en de gevestigde orde te verslaan. Aan overheden de schone taak, om een versnelde duurzame ontwikkeling te faciliteren voor alle spelers. Door ruimte te creëren en kaders aan te passen’, aldus de organisatie van het congres.
Het Nationaal Sustainability Congres vindt plaats op 9 november aanstaande. Klik hier voor meer informatie.
Organisatienieuws