Giften aan de grootste en populairste goede doelenorganisaties van de VS zijn vorig jaar met 11 procent gestegen. De stijging is vooral te danken aan de welvarende Amerikanen die de ervoor zorgen dat hun favoriete goede doelen flink stijgen in de ranglijst, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van The Chronicle of Philanthropy. Donorgestuurde fondsen zijn daarbij favoriet.
The Chronicle onderzocht vierhonderd organisaties die de meeste particuliere giften ontvangen. Vier van de tien die aan de top van lijst staan, zijn organisaties die geld ontvangen van rijke Amerikanen door middel van donorgestuurde fondsen. Een goed voorbeeld daarvan is Fidelity Charitable dat de tweede plaats inneemt en slechts 200 miljoen dollar verwijderd is van de eerste plaats (United Way Worldwide). Een opmerkelijke prestatie voor een non-profitorganisatie die slechts 23 jaar bestaat.
Top tien
De rest van de top tien bestaat uit the Salvation Army (No.3), Schwab Charitable (No.4) Feeding America (No. 5), Task Force for Global Health (No. 6), Catholic Charities USA (No. 7,) American Red Cross (No. 9) en Vanguard Charitable Endowment Program (No. 10). Deze organisaties hebben gevestigde namen uit de top tien gestoten, zoals de American Cancer Society, die in 2010 nog op nummer 7 stond en nu op nummer 16. Ook valt op dat organisaties die vooral voor buitenlandse doelen werken, zoals AmeriCares Foundation (op nummer 3 in 2010 en nu op 25) en World Vision (in 2010 op nummer 8 en nu op 26 minder binnenhalen.
Optimisme
Een belangrijke reden voor de stijging van de giften is de stijging op de beurs. Volgens Giving USA steeg het totale aantal giften met 4,4 procent (3 procent na inflatie). En met de feestdagen in zicht zijn de non-profits nog optimistischer: vijfendertig organisaties geven aan dat ze aan het eind van het jaar een inkomstenstijging verwachten van 6,9 procent.
Vermogensfondsen