Er wordt vooral gedoneerd aan goede doelen die gericht zijn op gezondheid, zorg en welzijn. Ondanks de afgenomen koopkracht doneert 78% van de Nederlanders nog steeds aan goede doelen. Vorig jaar was dit nog 81%. Driekwart van de donateurs vindt dat goede doelen onmisbaar zijn. Veruit de meeste donateurs (63%) willen met hun donatie impact maken in Nederland, ondanks de groeiende onrust in andere delen van de wereld.
Losse donaties
De belangrijkste reden dat Nederlanders de hand op de knip houden, is dat er twijfel bestaat of donaties wel terechtkomen waar dit het meest nodig is (27%). Ook is de gedaalde koopkracht als gevolg van de inflatie voor ruim een kwart reden geweest minder vaak de portemonnee te trekken. Hoewel veel mensen hun donatiebudget hebben teruggeschroefd, is de bereidheid om te doneren nog wel aanwezig. Dat geldt vooral voor losse donaties; bijna zeven op de tien mensen zeggen het liefst incidenteel te willen doneren. Zo zegt 54% liever geld aan projecten te schenken dan zich structureel aan een goed doel te binden.Als Nederlanders besluiten te doneren, zijn zij vaker bereid dieper in de buidel te tasten. Zo is het aantal donateurs dat ruim 100 euro doneert licht gestegen, terwijl kleinere donaties iets zijn gedaald. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat zich voorafgaand aan een donatie oriënteert, met 6% is gedaald. Opvallend is dat hierbij sprake is van grote generatieverschillen. Zo raadpleegt bijna driekwart van de jongeren (18 tot 25 jaar) bronnen voordat ze doneren, terwijl dit voor slechts drie op de tien personen in de leeftijd van 55 tot 65 jaar geldt.