De index van het donateursvertrouwen was tijdens de vorige meting al een stuk lager dan gedurende het voorjaar van 2008. Opvallend was dat in juli het consumentenvertrouwen voor het eerst onder het donateursvertrouwen zakte. Tijdens de jongste meting - verricht in september - is het consumentenvertrouwen echter weer boven het donateursvertrouwen uitgekropen.
Het donateursvertrouwen bleef gelijk, maar andere indicatoren stegen licht en bieden aanknopingspunten voor gematigd optimisme. Zo is het vertrouwen in maatschappelijke instanties gestegen en wordt ook de communicatie van goede doelen nu wat positiever beoordeeld.
Transparantie geen factor in vertrouwen?
Opvallend, ook in het kader van de Transparant Prijs die gisteren werd uitgereikt, is dat het donateurs nauwelijks is opgevallen dat goede doelen tegenwoordig meer en beter communiceren over hun resultaten dan voorheen. Veertig procent van de ondervraagden zegt zich hiervan niet bewust te zijn. Dat plaatst alle geld, tijd en energie die in jaarverslaggeving gestopt wordt wel in een ander perspectief. Het lijkt erop dat transparantie geen serieuze factor is in het vertrouwen in goede doelen.
Korreltje zout
Alle bovenstaande resultaten moeten echter wel met een forse korrel zout worden genomen. Omdat het panel haar meting verrichte in september zijn de recente ontwikkelingen rond omvallende banken, de overname van Fortis en de kwakkelende beurzen niet meegenomen. Naar alle waarschijnlijkheid zal het toegenomen pessimisme zich tijdens de volgende meting gaan manifesteren in de index van het donateursvertrouwen.
Het Nederlandse Donateurspanel meet elk kwartaal de index van het donateursvertrouwen. De index is een initiatief van WWAV, NetQuestionnaires en WDM Nederland. De conclusies van de 16e meting zijn gebaseerd op de online reacties van 1923 respondenten.
De rapportage kan worden opgevraagd op: http://www.wwav.nl/