Oorlog in Oekraïne, inflatie, stijgende prijzen en een dalende koopkracht. Maar ook een Giro555-campagne die 150 miljoen opbrengt en een vrij plotselinge afschaffing van de coronamaatregelen. Uit de kwartaalenquete van WWAV, het CBF en onderzoeksbureau Kien onder het Nederlandse Donateurspanel blijkt dat terwijl het consumentvertrouwen daalt, het donateursvertrouwen hoger is dan ooit, sinds is begonnen met meten in 2005.
Deze positieve stijging is vooral te danken aan hoe de Nederlander naar zichzelf kijkt. Normaal gesproken zijn we optimistischer over ons eigen geefgedrag dan over dat van anderen. In januari en februari van dit jaar was dit nog het geval, maar in maart zijn de panelleden net zo positief over het eigen geefgedrag als over dat van de rest van de Nederlandse bevolking.
Ondanks de positieve stijging van het donateursvertrouwen zijn er zeker opmerkingen van de respondenten: slechts 17% van de ondervraagden vindt dat goede doelen een cruciale, positieve rol hebben gespeeld tijdens de pandemie. Dat percentage is hetzelfde als vorig jaar.
Daarnaast is de kans dat de stijgende inflatie invloed heeft op het aantal donaties groot: 31% van de respondenten zegt te gaan besparen op giften aan goede doelen. Bij de mensen die specifiek aangaven weleens te doneren, zet 40% ‘besparen op giften’ in hun top-3.
Alle bekijk het rapport hier.