Het donateursvertrouwen is sinds januari gedaald van -6 naar -17. Daarmee is het donateursvertrouwen terug op het niveau van mei 2006. Opvallend is dat ook het consumentenvertrouwen sinds januari gedaald is, maar dat deze daling veel lichter is. De index van het donateursvertrouwen is gebaseeerd op de online reacties van 996 respondenten uit een representatieve steekproef van 20.000 personen.
De belangrijkste factor in de daling van het donateursvertrouwen is de gewijzigde opinie van de Nederlanders over het geefklimaat. Het donateurspanel is veel negatiever gaan denken over het geefgedrag van de Nederlandse bevolking. Eigenlijk is de tendens over de hele linie negatief. De index van het geefklimaat is gedaald van 2 naar -21 en ook over het imago van de goede doelen is men negatief gestemd.
Het panel kreeg nog een aantal andere vragen voorgelegd. Zo werd gevraagd om aan te geven welke motieven een rol spelen bij het geven van geld, en in welke mate. Het meest gehoorde motief (70%) is dat de mensen die hulp nodig hebben mensen zijn zoals jij en ik. Meer dan vijftig procent van de gevers vindt het moreel juist om te geven. Geven omdat anderen dat ook doen wordt door 95% van de ondervraagden gekwalificeerd als een verkeerde reden om de beurs te trekken.
Aan wat voor soort doelen geven de huishoudens van de ondervraagde panelleden? Volgens de onderzoekers geeft 65% aan gezondheidsfondsen. Tussen de 30% en 45% geeft aan doelen in de sectoren maatschappelijke en sociale doelen in Nederland, internationale hulp en mensenrechten, milieu- en natuurbehoud, dierenbescherming en kerk en levensbeschouwing. Onderwijs en onderzoek sluiten de rij. Opvallend is dat de kerken kunnen rekenen op gulle donateurs. Van de giften die de kerk ontvangt is de helft groter dan 100 euro.
Het volledige rapport is opvraagbaar op www.wwav.nl