Donateursvertrouwen daalt licht

Donateursvertrouwen daalt licht
Donateursvertrouwen daalt licht
17 januari 2013
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Uit metingen van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) blijkt dat donateursvertrouwen van december 2012 uitkomt op -36. Dit is een lichte daling ten opzichte van de vorige meting in september 2012 (toen -34). Het consumentenvertrouwen van december 2012 komt uit op -39. Daarmee valt het consumentenvertrouwen voor de tweede keer in het bestaan van het Nederlandse Donateurspanel lager uit dan het donateursvertrouwen.

Het donateursvertrouwen bij mannen is hoger (-33) dan van vrouwen (-40). Dat is slecht nieuws, want uit onderzoek van NDP onder haar klanten blijkt dat het veelal de vrouw is die besluit over donaties. Qua leeftijd is een trend te zien die al vaker is waargenomen: jongere mensen hebben een veel hoger donateursvertrouwen dan oudere mensen. Zo scoort de categorie 18-24 jaar -23 en 25-34 jaar -25, tegenover de categorie 55+ die op -52 uitkomt. “Aangezien het overgrote deel van de inkomsten van goede doelen van de 55-plusser komt, is deze uitkomst ronduit zorgelijk te noemen”, aldus de onderzoekers.

Geefgedrag
Voor het merendeel van de respondenten blijkt dat hun geefgedrag gelijk is gebleven en ook zal blijven: meer dan de helft van de respondenten (58 procent) heeft het afgelopen jaar hetzelfde bedrag gegeven aan goede doelen als het jaar ervoor en een vergelijkbaar aantal (62 procent) zal ook aankomend jaar hetzelfde bedrag gaan geven. Er zijn echter meer mensen die denken dat ze het aankomende jaar minder gaan geven (31 procent) dan dat ze het afgelopen jaar hebben gedaan (23 procent). En ook het aantal mensen dat denkt meer te gaan geven in de komende twaalf maanden is drastisch lager (2 procent) dan het aantal mensen dat de afgelopen twaalf maanden meer heeft gegeven (16 procent).

Imago goede doelen
Het imago van goede doelen is in december een stuk negatiever geworden. De index voor het imago staat nu op -45 terwijl de index in maart 2012 nog op -34 stond en in de peilingen van juni en september 2012 zelfs op -26. Hieruit blijkt dat de donateur een stuk negatiever is gaan denken over goede doelen. De index voor het imago is het laagst bij de traditionele gever, de leeftijdsgroep 55+ (-67!).

Dat het imago in december lager is dan in andere maanden, is mogelijk te verklaren doordat goede doelen in de decembermaand veel van zich laten horen via mailings en andere acties. Met name de traditionele gever die vaak vele goede doelen steunt zal zich hierdoor in december mogelijk overspoeld voelen met giftverzoeken. Dit kan tot behoorlijk wat irritatie leiden.