Donateurspanel: vertrouwen donateurs stijgt licht

23 juni 2006
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Alles leek dit jaar samen te komen tijdens het Civil Society Congres. De SBF presenteerde tussen de sessies door haar samenwerkingsplannen en ook de nieuwste peiling van het Nederlandse Donateurspanel werd gepresenteerd. Belangrijkste bevindingen: het donateursvertrouwen stijgt licht, de persoonlijke geefbereid voor het komende jaar neemt toe en men is iets minder negatief gaan denken over goede doelen in het algemeen.


Het was de derde peiling sinds de start in november 2005 van het Donateurspanel. Wederom werd een kleine vierduizend respondenten een aantal basisvragen voorgelegd, zodat naar analogie van de index van het consumentenvertrouwen (CBS) een index van het donateursvertrouwen ontstaat. Deze index is opgebouwd uit drie factoren: geefklimaat, geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van de goede doelen.

 


Wat zijn de belangrijkste conclusies die konden worden getrokken? Op drie onderdelen van de index tonen de donateurs zich positiever dan ooit. Zo zit de verwachting ten aanzien van het geefklimaat voor de komende twaalf maanden met tien punten in de lift. De persoonlijke geefbereidheid van donateurs neemt toe met vier punten. En ook het imago van de goede doelen is wederom licht verbeterd. In november zei nog 39% negatiever te zijn gaan denken over goede doelen. In mei lag dat percentage op 27%.

 


Naast de indexvragen zijn er op verzoek van de VFI een aantal aanvullende vragen voorgelegd, die zich toespitsten op het belang dat donateurs hechten aan transparantie en communicatie van goede doelen. Het blijkt dat donateurs vooral prijs stellen op concrete voorbeelden van wat goede doelen hebben bereikt. Dergelijke voorbeelden leggen meer gewicht in de schaal dan verantwoording van bestedingen en jaarrekeningen met een stempel van de accountant erop.

 


Opvallend is verder dat de goede doelen gemiddeld een zes en half krijgen voor hun werkwijze. De communicatie over bestedingen beloont de donateur met een schamel zesje. Geen goede rapportcijfers voor een sector die leeft op publieksvertrouwen en dus zou moeten communiceren op een manier die dat vertrouwen voedt.

 


Het Nederlandse Donateurspanel is een initiatief van WWAV, WegenerDM en NetQuestionnaires.