De Universiteit van Bristol heeft onderzocht in welke mate donateurs worden beïnvloed door de hoogte van giften van andere mensen. Uit het onderzoek blijkt dat na een relatief grote online gift, het gemiddelde van de giften daarna omhoog gaat.
Als een donateur online honderd pond doneert, gaat de hoogte van de twintig giften daarna met gemiddeld tien pond omhoog, zo concludeerden de onderzoekers. Het onderzoek, Peer Effects in Charitable Giving: Evidence from the (Running) Field, is gebaseerd op data van de twee grootste online fondsenwervende sites JustGiving en Virgin Money Givingvoor de London Marathon in 2010. De onderzoekers zagen dat ook het tegenovergestelde zich voordoet: wanneer iemand een klein bedrag doneert, gaat het gemiddelde van de volgende giften met zo’n vijf pond omlaag.
“Donateurs wedijveren niet”
“Ik denk niet dat veel mensen hierover verbaasd zullen zijn”, zegt professor Sarah Smith (foto), auteur van het onderzoek. “Wat interessant is, is dat het zowel in positieve als negatieve zin voorkomt. Dit kan professionele fondsenwervers helpen na te denken over hoe ze het maximum aan giften kunnen binnenhalen. Het geeft ons ook inzicht in de psychologie van geven. Het is niet zo simpel dat donateurs met elkaar wedijveren over wie het meest heeft gegeven of proberen te vermijden dat ze het minst geven. Het lijkt erop dat ze op zoek zijn naar wat voor hen en hun omgeving een acceptabel bedrag is.”
Wetenschap & Onderzoek