Dip in donateursvertrouwen

26 april 2006
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De index voor het donateursvertrouwen,  het periodieke onderzoek naar het publieksvertrouwen in goede doelen, is in april licht gedaald  ten opzichte van de resultaten van januari, maar nog wel 3 punten hoger dan de beginresultaten van november 2005. De index voor het donateursvertrouwen wordt vergeleken met de ontwikkelingen van het consumentenvertrouwen (CBS). Het consumentenvertrouwen stijgt gestaag en is sterker, terwijl het donateursvertrouwen meer  fluctueert.  Om dit fenomeen te kunnen duiden hebben de onderzoekers meer indexeringen nodig.

De conclusies van de derde peiling zijn gebaseerd op de online reacties van ruim 6.100 respondenten uit een representatieve steekproef van 60.000 personen die door het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd. Dit panel is een initiatief van WWAV, WegenerDM en NetQuestionnaires. De index voor donateursvertrouwen werd in december 2005 geïntroduceerd en wordt vastgesteld met een methodiek die is afgeleid van de maandelijkse index voor het consumentenvertrouwen door het CBS.  De index  geeft aan in hoeverre het beter of slechter gaat met het vertrouwen in goede doelen. Hij wordt samengesteld op basis van drie factoren; het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen. In vergelijking met de meting van januari 2006 vertoont het donateursvertrouwen in april 2006 een lichte daling, van -21 naar -23. In november 2005 stond de index op -26.

Geefklimaat
In april  valt op dat donateurs het geefklimaat in de komende 12 maanden positief inschatten. Tegelijk beoordelen zij het geefklimaat van het afgelopen jaar negatiever dan in januari..

Geefbereidheid
De persoonlijke geefbereidheid wijzigt veel minder dan het geefklimaat. Bijna 60% geeft aan dat het persoonlijke geefgedrag ongewijzigd is gebleven in de afgelopen 12 maanden. Een steeds terugkerend fenomeen in het panel is dat  men het eigen geefgedrag positiever inschat dan het geefgedrag van de Nederlandse bevolking als geheel.

Imago
Het imago van goede doelen is licht verbeterd.  Opnieuw is men iets minder negatief gaan denken over goede doelen in het algemeen. In november zei nog 39 procent negatiever te zijn gaan denken, in januari was dat 30 procent. Nu in april ligt dit percentage op 28%.

Communicatie
Naast de indexvragen zijn er deze maand enkele vragen voorgelegd aan het donateurspanel over de  communicatie van goede doelen. De drie belangrijkste aspecten  die het vertrouwen in goede doelen bepalen zijn nog steeds: ‘Laten zien dat het geld goed besteed wordt’ (73%), ‘Ze boeken aantoonbare resultaten (46%) ’ en ‘Goede doelen doen wat ze zeggen’ (39%). 68% geeft de goede doelen een voldoende. De goede doelen krijgen gemiddeld voor de wijze waarop zij zich presenteren aan het publiek een mager zesje als rapportcijfer.

De ontwikkeling van het donateursvertrouwen vertoont meer fluctuatie dan die van het consumentenvertrouwen. De laatste maanden stijgt de index van het CBS voor consumentenvertrouwen gestaag. In tegenstelling tot de CBS –index kent het Donateurspanel nog geen correcties voor seizoensinvloeden.

Niet parallel
Hebben de onderzoekers al een verklaring voor de fluctuaties in het donateursvertrouwen?
Director consultancy Jan van Berkel van WWAV: “Onze index loopt inderdaad niet parallel met die van het CBS. Mogelijk kunnen hier seizoensinvloeden, die door CBS zijn gecorrigeerd, maar bij ons nog niet, van invloed zijn. In zijn algemeenheid zullen we de index nog een tijdje moeten volgen om echt duidelijke patronen te kunnen herkennen. We hopen in het tweede jaar al meer verklaring en samenhang te kunnen vinden.”

Opmerkelijk
Het bijzondere doet zich voor dat de donateurs nog somberder over het verleden zijn gaan denken. Jan van Berkel: “Ja dat is opmerkelijk, zeker in combinatie met een stijgend optimisme over het geefgedrag voor de toekomst. We zouden allerlei psychologische verklaringen van de koude grond kunnen bedenken , maar houden ons nog maar even in. We willen in elk geval voor de toekomst zelf sterker op zoek gaan naar de relatie tussen het vertrouwen met het feitelijke geefgedrag.” (E.V.)

De rapportage kan opgevraagd worden via www.wwav.nl.