Hoe communiceer jij over de strijkstok?

Hoe communiceer jij over de strijkstok?
Hoe communiceer jij over de strijkstok?
12 juni 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Discussies over de strijkstok, hoe vaak heb jij ze al gevoerd? Het pand waarin je zit, het salaris van je directeur, allemaal onderwerpen waardoor potentiële donateurs besluiten niet te doneren. Je kunt het onderwerp natuurlijk vermijden, maar beter is er duidelijk over te communiceren. Hoe doe jij dat? Deel het met ons!
 
De strijkstok is een veelgebruikte term voor overheadkosten bij goede doelen. Kosten die iedere organisatie heeft, maar die blijkbaar alleen in onze sector niet door de beugel kunnen. Dan Pallotta zei het al in zijn TEDtalk: de manier waarop we over filantropie denken, is helemaal verkeerd. Krampachtig de kosten laag houden om niemand tegen de schenen te schoppen, bij welk bedrijf zie je dat? Waarom mogen wij in de filantropiesector dan geen kosten maken? 
 
Bestrijd de vooroordelen niet
De vraag is: hoe kunnen we als fondsenwervers het tij keren? Wat je in ieder geval niet moet doen is de vooroordelen bestrijden. Fondsenwerving is niet het platform om deze discussie te voeren. Bovendien zal de houding van een scepticus niet veranderen door jouw e-mail of brief. En daarnaast is het ook nog verwarrend voor de donateurs die niets om overhead geven.
 
Er is een aantal dingen dat je als fondsenwerver wél kunt doen:
  • Iedere keer als je een onzinverhaal over overhead in de media ziet, schrijf je een brief aan de redacteur en leg je uit hoe het echt zit.
  • Zet je in voor goede regelgeving en afspraken: moet de 25 procentnorm van het CBF blijven of niet?
  • Met major donors en bedrijven heb je een persoonlijk gesprek waarin je uitlegt dat ze overhead moeten ondersteunen om de beste resultaten te krijgen.
  • Doe dat ook met je bestuur: zorg ervoor dat ze goed geïnformeerd zijn, zodat ze je organisatie op de juiste manier kunnen promoten.
  • Zorg ervoor dat je de kosten duidelijk kunt definiëren. Wat is overhead en wat zijn fondsenwervende kosten? Als je zelf een duidelijke verdeling maakt, kun je ze ook beter uitleggen.
  • Zie jouw uitleg over de kosten als een etiket op een pot pindakaas. Zo’n etiket wordt door iedereen begrepen en zo simpel moet het dus zijn.
  • Met stakeholders communiceer je regelmatig over de successen die je behaalt en welke kosten daarmee gemoeid waren: deze campagne kostte zoveel en heeft zoveel opgeleverd.
 
(Bron: Future Fundraising Now, Supporting Fundraising)