Vorige week liet de Nieuwe Combinatie van zich spreken door anoniem scherp geprijsde massamailingen aan te bieden aan de charitatieve sector. Inkooporganisatie Stichting Charitas was niet bepaald in haar sas met de actie. De kou lijkt nu uit de lucht.
De Nieuwe Combinatie is een initiatief van Felix Vriends (Stichting Dienstencentrum & Fondsenwerving) en Peter van der Vorst van Regalis B.V. De initiatiefnemers hebben op dit moment een BV in oprichting die regelmatig dergelijke aantrekkelijke aanbiedingen wil doen aan de charitatieve sector, in combinatie met wisselende leveranciers.
Is dat nodig? Er is met Stichting Charitas toch al een partij actief die zich inspant om op inkoopgebied scherpe deals voor de sector te realiseren? Felix Vriends: 'Klopt, maar wij willen nadrukkelijk geen inkooponderneming zijn, maar eerder een kwaliteits- en kenniscentrum op het gebied van wervingsstrategie, productietechniek en vormgeving, database- en resultaatanalyse, kanaalkeuze en de begeleiding van wervingsoperaties. We zullen ons ook niet gaan beperken tot direct mail. Daar ligt overigens wel een probleem. Want met het teruglopen van het rendement op mailingen - er wordt overigens doorgaans nog steeds gemiddeld een return on investment van 80% gerealiseerd - is in veel gevallen de frequentie verhoogd. Dat getuigd niet van respect voor donateurs. Hier moet met meer kennis en overleg te werk worden gegaan.'
Stichting Charitas was not amused door het gebruik van de term instapmailing in uw persbericht, aangezien zij zelf ook deze terminologie gebruikt, en ze de indruk van eventuele samenwerking zou kunnen ontstaan. 'Er was geen kwade opzet in het spel. Ik was me hier bij het opstellen van het persbericht niet van bewust,' zegt Vriends. 'Ikzelf zie de koppeling niet zo, maar heb natuurlijk alle respect voor de gevoelens van Stichting Charitas. Na overleg met Monique van Bijsterveld is de kou nu uit de lucht. De kwestie is uitgesproken.' (H.H.)
Klik hier voor een artikel over de reactie van Stichting Charitas op het aanbod van DNC.