Thema: het Corporate Foundations Forum
Op 6 februari vond de eerste bijeenkomst plaats van het Corporate Foundations Forum. Het CFF is een nieuw ledennetwerk dat zich richt op Nederlandse bedrijfsfondsen en op bedrijven die filantropische activiteiten ontplooien. De oprichting van het CFF is de volgende stap in de professionalisering in Nederland van het relatief nieuwe en groeiende fenomeen corporate foundations. Het uiteindelijke doel: corporate foundations in Nederland laten groeien. In het maartnummer van DDB Magazine een verslag van dit symposium.
Verder interviews met Marjolein Verstappen (directeur Achmea Foundation) en Lonneke Roza over bedrijfsfilantropie en de uitslagen van de enquête over bedrijfsfondsen.
In gesprek met goeroes: Tony Myers
In de internationale wereld van fondsenwerving lopen zeer ervaren vakgenoten van wie we veel kunnen opsteken. Je hoort ze spreken op congressen, maar slechts zelden is er kans om deze ‘goeroes’ beter te leren kennen. Om tips en tricks te horen die verder gaan dan de gebruikelijke presentaties en standaardoplossingen voor het grote publiek. Ieder kwartaal interviewt Vera Peerdeman van Nassau Fundraising een fondsenwerving goeroe voor De Dikke Blauwe. Dit keer valt de beurt aan de Canadees Tony Myers. ‘Bij de term fondsenwervinggoeroe voel ik me niet comfortabel. Veel liever zie ik mezelf als een student van filantropie. Als je denkt dat je het allemaal wel weet, begeef je je in de gevarenzone.’
Langs de Blauwe Meetlat: Loek van den Boog
De Dikke Blauwe is vorig jaar gestart met een nieuwe serie portretten van directeuren, bestuurders en andere invloedrijke personen in de wereld van filantropie, kunst en cultuur. Met een knipoog naar het feministisch maandblad Opzij, houden we hen daarbij langs onze ‘Blauwe Meetlat’ en creëren we een eigen filantropische benchmark. Tweede kandidaat: Loek van den Boog, oprichter en voorzitter van Net4kids, de kinderhulporganisatie voor ondernemingen. ‘De Dikke Blauwe draag ik een warm hart toe. Ze kunnen zo heerlijk aan de boom schudden, bijvoorbeeld stevige discussies opzetten over de stelling dat goede doelen hun impact moeten meten en nuttige bijdragen leveren aan de strijkstokdiscussie – vervelend woord trouwens.’
Daarnaast leest u in het maartnummer ook nog columns en artikelen van onder anderen
Baukje Stam
Ir. Han Schuringa
Marc van den Tweel
Jorrit Hoekstra
Mirjam Vossen
Roy Cremers
Jamy Goewie
Gert van der Houwen
Ellen Janssens
Hendrik-Jan Overmeer
Kris Putnam
Bestellen? Vul dan het bestelformulier hieronder in.
Nog makkelijker: word lid van De Dikke Blauwe, dan krijgt u alle edities voortaan automatisch toegezonden en leest u ook gratis alle artikelen op de site en in het DDB Journaal.
Bestel nu De Dikke Blauwe Magazine
Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.