De voorganger van Plassterk, Elco Brinkman, was overigens de eerste die de uitspraak gebruikte en Plassterk, gaf aan nu liever het woord smeermiddel te gebruiken. Tijden veranderen. Plasterk wil het profijtbeginsel invoeren, met daarbij een goede zakelijke vermarketing. Bovendien wil hij dat de cultuursector veel meer dan voorheen ook de geefmarkt opgaat.
Kunst in de drivers seat
Creatieve innovatie, waarden toevoegen, survival of the fittest, brandstrategy waren een aantal belangrijke kernbegrippen van een zeer dynamische Dany Jacobs (zie foto), hoogleraar Strategisch Management aan de universiteit in Groningen. Maar vooral de presentatie van Creamer & Lloyd bruiste van de praktische creatieve mogelijkheden voor de culturele sector. Zij dachten op zeer innovatieve wijze aan de mogelijkheden van MVO en veel meer kruisbestuivingen tussen core business-praktijken en cultuur- en kunstorganisaties. "The arts as drivers of strategic change in business" is hun motto. Zo hebben zij bij Unilever veel kunstenaars naar afdelingen gehaald om de creativiteit te bevorderen. De onderneming was daar zeer bij geholpen; de kunstenaars werden goed betaald en de medewerkers van Unilever hielpen de kunstenaars ook weer aan nieuwe markten.
Dat kunst en cultuur van groot belang is voor de economie was al duidelijk door de boeken van Richard Florida (The Rise (and flight) of the Creative Class). Maar ook de praktijk leert dat hierdoor zelfs ingeslapen steden nieuw leven ingeblazen kan worden door creatieven. Dit bleek heel duidelijk uit de presentatie van Phil Wood, de citymarketeer die Huddersfield in Engeland weer helemaal op de kaart heeft gekregen.
Concurrentie en samenwerking cultuur en goede doelen
In de verschillende werkgroepsessies werd dieper ingegaan op onderwerpen als nieuwe markten, mvo, merken bouwen, kunst en zaken en het cultuurmecenaat. De cultuursector lijkt binnenkort en masse dezelfde markt op te gaan als de goede doelen. Zowel door steeds meer steunstichtingen op te richten als door vermogende particulieren aan te spreken. Het Concertgebouw heeft dat in het verleden al bewezen, evenals nu bijvoorbeeld de Nieuwe Kerk en de Hermitage. Maar ook zullen vele culturele instellingen bedrijven gaan aanspreken voor allerlei barterdeals en partnerships.
Maar de creatieven hoeven niet alleen concurrent te zijn van de charitatieven. Waarom kunnen zij de goede doelen sector niet van veel meer creativiteit voorzien? Volgens Creamer & Lloyd was charity redelijk conservatief en zelfs gesloten om nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen. Hier lagen volgens hen ook zeker nieuwe kansen.
Zie ook: www.matchingmagazine.nl