Culturele speeddating op Cultuurbal

12 september 2007

AMSTERDAM (12 september) - Wie heeft de meeste businesskaartjes? Dinsdagavond leek het Nationale Cultuurbal in de uitverkochte Stadsschouwburg in Amsterdam af en toe net een beursvloer. De matching van cultuur en bedrijfsleven, overheden en fondsen kwam heel direct tot stand. Vele touwtjes tussen de sectoren werden aan elkaar geknoopt.


De Stadsschouwburg had haar rode loper nog net niet uitgerold, maar verder werden de landelijke cultuurpausen, decision makers uit het bedrijfsleven en politici en fondsen op een culturele en gastvrije manier onthaald. De vertegenwoordigers uit de cultuur kregen een rode knoop op hun revers, bedrijfsleven een blauwe knoop en politiek en fondsen een groene knoop. De bloedgroepen waren duidelijk en de jacht op het aanknopen van nieuwe relaties kon beginnen.

 


Martijn Sanders als culturele onderkoning

De avond werd gepresenteerd door Hadassah de Boer, die het welkomstwoord gaf aan de voorzitter van het Cultuurbal: Jo Coenen, directeur van Kunstenaars & Co. Hij moest minister Plasterk helaas excuseren.

 


Oud-directeur van het Concertgebouw Martijn Sanders werd daarna naar voren gehaald en aan de tand gevoeld over zijn aanstaande advies over cultuurprofijt aan minister Plassterk (zie www.cultuurprofijt.nl ). Sanders is als kenner van het Nederlandse culturele landschap gevraagd om met voorstellen te komen over nieuwe verbindingen tussen de cultuursector en andere maatschappelijke sectoren. Daarnaast zal hij aangeven hoe de betrokkenheid bij de cultuur verder vergroot kan worden. Hij riep de minister nu al op om de culturele sector niet te korten maar te belonen op subsidies indien de eigen fondsenwerving succesvol is.

 


Sanders pleitte er bovendien voor om alle opgerichte steunstichtingen rondom culturele instellingen weer onder te brengen bij de instellingen zelf. Deze steunstichtingen zijn volgens hem alleen in het leven geroepen om niet gekort te worden. Daarnaast spelen fiscale en juridische wetgevingsmotieven een rol. Het advies wordt 1 februari volgend jaar uitgebracht. De sector kan tot die tijd input leveren aan Sanders en zijn commissie.

 


Speed- en dinerdating

De helft van de aanwezigen ging aan tafel en kon daar naar hartelust kaartjes uitwisselen met disgenoten. Een uitstekende manier om met iets meer rust eventuele matches met elkaar te bespreken. De andere helft ging naar vier aparte ruimtes waar ‘best cases' van succesvolle matches tussen cultuur en bedrijfsleven werden gepresenteerd middels korte interviews.

 


Tussentijds was tijd ingeruimd om te speeddaten met aanwezigen. De vele business kaartjes konden worden bewaard in speciaal daarvoor uitgereikte opbergdoosjes. Na een kort generaal intermezzo waarbij de eerste adviezen richting Sanders werden afgegeven kwam er een changer. De opbergdoosjes voor de visitekaartjes raakten bij iedereen goed gevuld. Na het officiële programma barste de muziek los. Sommigen vonden elkaar op de dansvloer, maar de meeste aanwezigen zochten elkaar op bij de bar en in de wandelgangen.

 


Cultuur en Goede Doelen

Er waren ook vele in de filantropische sector bekende fondsen als Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB fonds, Stichting Doen, de Postcodeloterij en de VandenEnde Foundation aanwezig. Daarnaast gaven prominenten als fiscaliste/juriste Ineke Koele (Van Mens & Wisselink) en CBF-directeur Adri Kemps acte de presence. De ontwikkelingen in de culturele sector en de goede doelen sector zijn immers vergelijkbaar. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, mecenaat, keurmerken, marketing en fiscale constructies overstijgen het goede doelenveld. In sommige opzichten is een deel van de culturele sector al veel verder. Het Concertgebouw, het Stedelijk Museum, het Rijksmuseum en het fotomuseum Foam vervullen bijvoorbeeld zo'n koploperfunctie.

 


Nieuwe netwerken openen

Het door FM-uitgever Lenthe Publishers in samenwerking met Stichting Cultuurbal georganiseerde evenement was ook dit jaar weer zeer succesvol. Opvallend was dat juist de bekende culturele instellingen, die vaak al goed zijn in het binnenhalen van sponsors, stevig vertegenwoordigd waren. Terwijl het juist de kleinere instellingen zijn waar nog veel te winnen valt. Dit zijn direct ook de instellingen die kwetsbaar zijn nu de subsidiestromen steeds verder opdrogen. Aan de prijs ligt het in ieder geval niet. Wellicht dat al succesvolle bedrijven en culturele organisaties een handje kunnen helpen door hun netwerken, kennis en kunde te delen met kleinere instellingen? Zodat ook zij in de toekomst optimaal gebruik kunnen gaan maken van het succesvolle ontmoetingsplatform dat het Nationale Cultuurbal is.

 


Zie voor meer informatie: www.cultuurbal.nl