Het in 2010 opgericht crowdfundplatform voordekunst heeft sinds de start van meer dan 100.000 donateurs 10 miljoen euro ontvangen voor meer dan 1.750 projecten. Op voor de kunst kan de creatieve sector zelf projecten plaatsen en donateurs laten bijdragen aan de realisatie ervan. En met een slagingspercentage van 82 procent is het platform zeer succesvol te noemen, zelfs succesvoller dan Kickstarter.
Op dit moment staan er 119 projecten op voordekunst.nl, die actief een beroep doen op mensen die cultuur willen ondersteunen. Het percentage campagnes dat succesvol wordt afgesloten op voordekunst is 82 procent. Dat is erg hoog, zeker vergeleken met Kickstarter, het grootste crowdfundingplatform ter wereld: dat heeft een slagingspercentage van 36 procent. Het aantal terugkerende makers en donateurs groeit nog steeds.
De cijfers
De afgelopen zes jaar doneerden 99.890 donateurs gezamenlijk € 10.008.145,- waarmee 1.794 projecten van 1.712 talentvolle makers succesvol zijn gefinancierd. Er zijn projecten opgezet door instellingen als Metropole Orkest, WestFries Museum en De Kleine Komedie, maar ook door particulieren. Sommige projecten haalden net hun doelbedrag binnen, en er waren projectmakers die hun doelbedrag meer dan verdubbelden.
Publiek en geld tegelijk
‘De cultuur zit in een moeizame hoek, maar op deze manier kunnen de mensen betrokken raken en kunst in alle vormen en maten stimuleren. Je kunt een steentje bijdragen aan waar je plezier aan beleeft, zegt donateur Jaap Hoogenhout in een interview.
Illustrator Ruben Steeman: ‘Het is verkoop, promotie en directe financiering. Dat vond ik wel tof om te merken. Bij crowdfunding krijg je publiek en geld tegelijk.’ Lees hier het interview met hem.
Cultuur