Reageren? Mail ons, of reageer via Twitter, Facebook of Linkedin.
Particuliere investeerders lenen enthousiast geld uit via crowdfunding. In 2017 werd er volgens crowdfundmarkt.nl nog €181 mln in nieuwe projecten gestoken. Vorig jaar was dat €241 mln en dit jaar staat de teller na één kwartaal al op meer dan €128 mln. Sinds het ontstaan van de markt is er volgens crowdfundingcijfers.nl al meer dan €780 mln opgehaald bij investeerders.
Dalende rendementen
Maar terwijl de investeringen in crowdfunding in Nederland toenemen, dalen de rendementen. ‘Toen crowdfunding nog in de kinderschoenen stond, waren wanbetalingen schaars’, aldus crowdfundingconsulant Gijsbert Koren. Die komen meestal niet meteen voor in de eerste jaren na een nieuwe financieringsronde, maar later. 'Daardoor pakken de rendementen nu vaak lager uit.' Koren volgt de sector in Nederland sinds 2011 en presenteert op crowdfundingcijfers.nl, naast de beloofde rendementen, alle werkelijke opbrengsten van de platforms. Daarop is duidelijk te zien dat de opbrengsten voor beleggers vaak veel lager uitkomen dan beloofd. 'De verwachtingen van beleggers worden niet altijd goed gemanaged', zegt hij. 'De gepresenteerde rendementen kloppen alleen als alle leningen worden terugbetaald. Maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd.'Beperkt toezicht
Ondanks de toegenomen populariteit is er slechts beperkt toezicht op de sector. De platforms moeten een ontheffing voor een vergunning aanvragen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die al in 2017 concludeerde dat de informatievoorziening onder de maat was. Ondanks 'flinke verbeteringen' concludeert de toezichthouder dat verschillende platforms nu nog steeds niet voldoen aan de voorschriften. Volgens Lex van Teeffelen, Lector Financiële en Economische Advisering aan de Hogeschool Utrecht, zouden de Nederlandse toezichthouders een voorbeeld moeten nemen aan België, Frankrijk en vooral Engeland, waar crowdfunding beter gereguleerd wordt. 'In Engeland moet elke aanbieder kunnen aantonen dat de rendementen die hij aan zijn klanten laat zien, realistisch zijn', zegt hij. 'Anders moet hij ze direct in alle communicatie naar beneden bijstellen.'(Bron: Het Financieele Dagblad)
Lees hier het volledige artikel (alleen voor abonnees)