Voordekunst, platform voor crowdfunding in de creatieve sector, beleefde in 2018 haar beste jaar ooit. Niet alleen werd het hoogste totaalbedrag gedoneerd, ook steeg de gemiddeld opgehaalde funding per campagne en was het slagingspercentage hoger dan ooit.
2016 was zeer succesvol, maar in 2017 bleven de cijfers wat achter, meldt Voordekunst. 'De oorzaak hiervoor hebben we nog niet achterhaald, maar feit is dat we het afgelopen jaar konden afsluiten als meest succesvolle jaar ooit. Er werd meer dan 59.000 keer gedoneerd met een gemiddelde waarde van €72. In totaal leverde dit €4,3 miljoen aan donaties op. We sloten 2018 af met ruim €20 miljoen op de teller.’
Voordekunst heeft 700 actieve campagnes per jaar met een slagingspercentage van 84 procent. ‘In 2018 werden 616 campagnes succesvol afgerond. Inmiddels zijn meer dan 3.500 campagnes gefinancierd via Voordekunst. Afgelopen jaar hebben we een aantal belangrijke nieuwe ‘tools’ voor makers en instellingen ontwikkeld om een nog breder publiek te kunnen bereiken voor hun campagnes.'
(Bron: Voordekunst)
Fondsenwerving