'Crisis heeft nauwelijks invloed op geefgedrag'

'Crisis heeft nauwelijks invloed op geefgedrag'
'Crisis heeft nauwelijks invloed op geefgedrag'
15 maart 2013
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Een derde van alle Nederlanders heeft geen enkel idee waar het geld dat ze aan goede doelen geven naartoe gaat. Een op de zes mensen heeft geen vertrouwen in de bestedingen van charitatieve instellingen en bijna 90 procent vindt dat charitatieve instellingen moeten bewijzen dat de giften goed worden besteed. Dat blijkt uit onderzoek van CendrisMonitor onder 7.300 respondenten.

De belangrijkste reden voor het geven aan een goed doel is een ‘goed gevoel’. Een kwart beschouwt het als een verplichting. Of de gift werkelijk iets bijdraagt aan een betere wereld, vinden de donateurs minder belangrijk. Die beweegreden wordt pas als zesde genoemd. Een op de zes Nederlanders geeft bovendien aan dat ze weinig vertrouwen hebben dat het geld ook werkelijk goed besteed wordt. Ongeveer een derde van de Nederlanders weet niet eens waar hun geld aan wordt besteed.

Vrijgevig
Ondanks het lage vertrouwen in de bestedingen van goede doelenorganisaties is de Nederlander nog steeds vrijgevig. Maar liefst 90 procent geeft aan tenminste één goed doel. Mensen geven het vaakst geld bij collectes aan de deur. Het afgelopen jaar gaf 61 procent van de Nederlanders via deze weg. Ze betaalden gemiddeld tussen de één en vijf euro. Ook collectes op straat en in de kerk zijn populair, maar volgen met respectievelijk 24 en 18 procent op gepaste afstand.

Hekel aan telefonische werving
De telefonische wervingsmethode wordt het minst gewaardeerd; meer dan de helft van de respondenten heeft hier ronduit een hekel aan. Bovendien wordt slechts 3,4 procent van alle mensen donateur naar aanleiding van een telefoongesprek. Bij vaste donateurs van goede doelen wekt het vragen om een extra donatie de grootste ergernis op. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden vindt dit ronduit vervelend.

Crisis heeft nauwelijks invloed
Opvallend genoeg lijkt de crisis nauwelijks invloed te hebben op het bedrag dat mensen aan goede doelen geven. Veruit de grootste groep zegt hetzelfde bedrag voor giften vrij te houden als vorig jaar. Slechts 9 procent van de Nederlanders denkt in 2013 iets minder over te hebben voor donaties.