Corporate giving betaalt zich uit in harde munt

24 januari 2007
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Enkele weken terug publiceerde FM een artikel over Nederlands onderzoek dat uitwees dat MVO bedrijven geen windeieren legt. Dit onderzoek was echter gebaseerd op de inschatting van belanghebbende managers, en dus niet erg precies. In de VS werden vorige week de resultaten van een wat concreter onderzoek bekend gemaakt.


Heeft het zin om als bedrijf geld en producten belangeloos weg te geven? Het is een cruciale vraag, die door onderzoekers van New York University Stern School of Business nu van een antwoord is voorzien. De onderzoekers onderzochten het geefgedrag van 251 grote bedrijven over de periode 1989 tot 2000. Deze cijfers werd naast de omzetontwikkeling gezet, nadat die gecorrigeerd was voor factoren als bijvoorbeeld de economische groei.

 


Een voor de hand liggende conclusie van de onderzoekers is dat het vooral bedrijven zijn die diensten of producten aan consumenten verkopen die er baat bij hebben om geld weg te geven. Daarmee kan in reclame-uitingen immers goede sier gemaakt worden, hetgeen direct ook een tip van de onderzoekers is.

 


Belangwekkender is dat tijdens het onderzoek het effect van corporate giving gekwantificeerd is. Voor elke dollar die door retailers, banken en producenten van consumptie goederen wordt weggegeven aan de goede zaak wordt gemiddeld zes dollar aan nieuwe omzet geboekt. Als deze conclusie juist is hebben de giften van een concern als Wal Mart haar omzet met maar liefst $114 miljoen vermeerderd.

 


Jaarlijks geven bedrijven in de VS veertien miljard dollar (cijfers 2005) weg.