Door de coronapandemie spaarden volgens schattingen van ABN AMRO Mees Pierson Nederlandse consumenten in 2020 37 miljard euro meer dan normaal. Normaal gedrag in tijden van crisis. Uitzonderlijk voor deze coronacrisis is alleen dat, weer naar schatting, 15 miljard daarvan onvrijwillig is gespaard. Consumenten wílden het wel uitgeven, maar kónden het niet uitgeven – ik hoor het dominee Gremdaat al zeggen –, door alle restricties van de lockdowns.
Biedt dit onvrijwillig spaargeld nieuwe kansen voor goede doelen? Ik sprak erover met de jongste filantropieprof van Nederland en DDB-Expert Paul Smeets. ‘Dat meer mensen sparen om een buffer aan te leggen ten tijde van een economische crisis, houdt helaas ook in dat mensen minder geld uitgeven aan goede doelen,’ vertelt hij. Dit betekent volgens hem niet dat mensen minder genereus zijn geworden. Het is nu eenmaal een gegeven dat de uitgaven aan goede doelen in de praktijk dezelfde patronen vertonen als de uitgaven aan consumptiegoederen. En dat geldt ook voor de periode ná een crisis. Net zomin als dat consumenten en masse hun opgebouwde spaargeld over de balk gaan smijten – je raakt nu eenmaal gehecht aan die mooie ronde bedragen – verwacht Paul Smeets dat fondsenwervende organisaties ineens een klapper gaan maken. ‘Geven mensen 4% meer uit aan consumptiegoederen? Dat gaat dan gelijk op voor de giften aan goede doelen.’
De vraag is: waar liggen dan wel mogelijkheden voor fondsenwervende charitatieve organisaties, zoals goede doelen? Volgens Paul Smeets valt er nog een wereld te winnen door gerichte marketingstrategieën: ‘Denk aan iets als: “Niet op vakantie geweest deze zomer? Geef eens 50 euro van je vakantiegeld aan een goed doel.”’
Paul vindt dat goede doelen hier echt wel wat speelser mee om mogen gaan. ‘Of: “Gaf jij vóór corona elke dag 50 cent uit aan koffie? Besef je wel wat voor impact dat bedrag kan hebben als je het een maand níet uitgeeft? Voor maar 35 euro kun je bijvoorbeeld iemand in Nepal van een gezichtsbeperking afhelpen.” Goededoelenorganisaties laten hier veel kansen liggen.’
Al met al: goed nieuws dus eigenlijk voor fondsenwervers van chari’s. Door flexibel te zijn en met je marketing in te spelen op de actuele situatie, kun je mensen alsnog motiveren om uit hun onvrijwillige spaaroverschot toch (extra) te doneren aan een goed doel.
Toch nog een zonnetje achter donkere coronawolken.
ps: ik ben er trots op dat steeds meer columnisten en experts zich aansluiten bij De Dikke Blauwe: vorige weken al Johan van de Gronden, Bart Romijn en Jos Verhoeven. Vandaag de eerste bijdragen van Marcel Beerthuizen en Jeroen den Uyl.
*Auteur Marjolein van Asdonck is sinds begin dit jaar de nieuwe hoofdredacteur van De Dikke Blauwe. Reageren op dit commentaar? Ideeën over onderwerpen die De Dikke Blauwe moet aanpakken? Stuur een mail aan dedikkeblauwe-redactie@walburgpers.nl
Fondsenwerving