‘Meer dan honderdduizend nieuwkomers die geen Nederlands spreken, krijgen nauwelijks iets mee van de coronamaatregelen. Ze vormen een risico voor zichzelf en anderen. De Corona Helpdesk voor Statushouders werpt hun een telefonische reddingsboei toe.’ Dat valt te lezen in een mooi artikel van Marlies Pilon in OneWorld. Citroen zou helpen tegen corona…veel nieuwkomers hebben geen toegang tot betrouwbare informatie.
Pilon schrijft: ‘In de eerste twee dagen werden ze naar eigen schatting al ruim honderd keer gebeld: de vrijwilligers van de Corona Helpdesk Statushouders, een telefonische helpdesk waar mensen te woord kunnen worden gestaan in het Arabisch en Tigrinya (Eritrea’s grootste taal). De gesprekken geven een schrijnend inkijkje in de situatie van een grote en diverse groep Nederlanders die zich verloren en vergeten voelen in deze crisis. Een van de eerste bellers was een alleenstaande Syrische man die alle symptomen van covid-19 vertoonde, maar geen Nederlands spreekt en dus zijn huisarts niet kan bellen. Een jonge zwangere vrouw uit Eritrea, die vanwege de coronadrukte niet in het ziekenhuis mag bevallen. Zij is in paniek en weet niet wat te doen.’
De Corona Helpdesk voor Statushouders is een initiatief van de organisaties die samen het Corona Actiecomité Statushouders (CAS) vormen: Stichting Nieuwlander, Stichting Lemat, Syrische Vrijwilligers Nederland, Cultuur in Harmonie, Syrisch Kurdisch Informatiepunt, Hello Breda, Centering Pregnancy. De Corona Helpdesk voor Statushouders is op werkdagen beschikbaar van 14.00 tot 16.00 op het landelijk bereikbare telefoonnummer 085-5808800.
►Bron: OneWorld
Lees het volledige artikel: klik hier
Goede doelen