Contant doneren in VK nog steeds het populairst

Daniel Fluskey: 'De sector moet ook zelf nadenken over toekomstige veranderingen.'
Daniel Fluskey: 'De sector moet ook zelf nadenken over toekomstige veranderingen.'
28 mei 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Volgens onderzoek van de Charities Aid Foundation (CAF) blijft het doneren van munten de populairste manier van geven. Vorig jaar werd in het Verenigd Koninkrijk maar liefst 320 miljoen pond op die manier gedoneerd aan goede doelen. Online geven en automatische overboekingen zijn een stuk minder populair.
 
YouGov ondervroeg namens CAF 1.123 mensen over hun geefgedrag. Vijfenzestig procent van de vrouwen zei dat ze contant had gedoneerd, bij de mannen was dat 55 procent. Mannen gaven echter meer: zij doneerden jaarlijks 20,75 pond in muntgeld, vrouwen 10,76 pond. Voor het onderzoek gaven Britse goede doelen aan bang te zijn dat het verdwijnen van de 1 en 2 pence-munten van invloed zou zijn op hun inkomsten. De regering denkt echter dat contante transacties sterk zullen dalen. 
 
Overheid moet samenwerken met sector
Susan Pinkney, hoofd van het onderzoek bij CAF: ‘Het is fantastisch dat mensen miljoenen euro's per jaar doneren in wisselgeld. Maar we weten dat algehele contante transacties dalen, dus als contant geld in de toekomst steeds minder populair wordt, is het van vitaal belang dat de overheid werkt met goede doelen en de betalingssector om ervoor te zorgen dat geven net zo eenvoudig blijft als het gooien van een paar munten in een collectebus.’
 
Het Institute of Fundraising publiceert volgende maand de bevindingen van haar onderzoek naar betaalmethoden, die zullen worden gebruikt als input voor de regeringsraadpleging. Daniel Fluskey, hoofd van het beleid en externe zaken bij het instituut, zei dat het doneren van contact geld goede doelen in staat stelt gesprekken aan te knopen met mensen om het bewustzijn te vergroten en fondsen te werven. ‘Hoewel het belangrijk is dat de overheid de blijvende waarde van contant geld voor goede doelen erkent, moet de filantropiesector zelf ook nadenken over toekomstige veranderingen en de toename van digitale transacties’, aldus Fluskey.