“Consument vindt maatschappelijke betrokkenheid belangrijk”

10 mei 2012
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTERDAM (10 mei) - Sociale betrokkenheid en het doneren aan goede doelen zijn voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Maatschappelijke betrokkenheid blijkt zelfs een van de belangrijkste aankoopfactoren bij producten van gelijke prijs en kwaliteit. Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijkse Edelman goodpurpose® onderzoek onder achtduizend consumenten uit zestien landen.

Meer dan de helft van de ondervraagden 60 procent) kiest bij de aankoop van een product voor maatschappelijke betrokkenheid. Dat is belangrijker dan ontwerp of innovatie (24 procent) of merkloyaliteit (15 procent) 62 procent van de ondervraagden zou van merk veranderen als een ander gelijkwaardig product een goed doel steunt. Dit was slechts 40 procent in 2010. 

“Purpose is de vijfde P”
“We zien dat organisaties steeds meer van hard naar hart zijn gegaan”, zegt Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland. “Het is niet meer de vraag of organisaties in actie komen, maar hoe. Purpose is de vijfde P in de marketingmix geworden en dat is een zeer goede ontwikkeling.”

“Succes hangt af van goede match”
76 procent van de Nederlandse respondenten vindt de toenemende verantwoordelijkheid van bedrijven een goede ontwikkeling. Toch worden de huidige inspanningen van bedrijven op sociaal gebied maar door 22 procent als ‘goed’ of ‘uitstekend’ gekwalificeerd. Dit laat een duidelijk verschil zien tussen de verwachtingen van de consument en de perceptie van de daadwerkelijke aanpak. “Succes hangt af van de match tussen het gekozen goede doel en het bedrijf. Alleen als het doel past bij het DNA van de organisatie of het product zal de consument hier positief op reageren”, aldus Kievit. 

Overheid blijft voortrekker
Ondanks de toename van het particulier initiatief en de inzet van bedrijven, vindt 56 procent nog altijd dat de overheid dé voortrekker is in het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Op de tweede plaats staat ‘iemand zoals ik’ (zeventien procent). Wereldwijd is de toenemende betrokkenheid van individuen en bedrijven een trend die volgens de onderzoekers al langer aan de gang is.