Even leek het erop dat de Nierstichting in zwaar weer zou komen toen de organisatie deze zomer in verband werd gebracht met de KPMG-vastgoedfraude. Dat kwam door een uiterst complexe en ook tamelijk ongebruikelijke grote gift-constructie uit het verleden. Een paar suggestieve krantenkoppen waren voldoende voor enorme onrust. Dan heb je opeens heel veel uit te leggen met de rug tegen de muur.
Deze crisis heeft Nierstichting adequaat bezworen: goede woordvoering, goede voorlichting aan de achterban en direct een onderzoek door een onafhankelijke partij. Veel belangrijker is echter wat je van zo'n affaire moet leren voor de toekomst: never let a good crisis go to waste.
Directeur Tom Oostrom geeft in deze editie het antwoord: het goede doel heiligt zeker niet alle middelen. Als zelfs journalisten al moeite hebben om grote giftenconstructies als de onderhavige te doorgronden en een advocatenkantoor er maanden op moet studeren, hoe denk je dan in 's hemelsnaam dat je je achterban kunt overtuigen?
Draagvlak en common sense gaan hand in hand.
Governance & Finance