In Het Financieele Dagblad van 6 juli 2012 beschrijven journalisten Pieter Couwenbergh en Jeroen Molenaar, in koffietermen, wat de succesmelange van Jan Bennink is:
- Zoek een verwaarloosd mooi merk (plukken)
- Bel je commandoteam van getrouwen (sorteren)
- Verplaats het hoofdkantoor naar een prestigieuze plek (oppoetsen)
- Breng het merk tot leven met een grote campagne (branden)
- Verleid investeerders met gelikte presentaties à la Steve Jobs (proeven)
- Maak geld vrij door te snijden in het bedrijf (malen)
- Scheid zonder mededogen het kaf van het koren in het bedrijf. Wie doet mee? Wie niet? (filteren)
- Maak veel tempo, pak door (scoren)
Voor de sceptici: natuurlijk is het creëren van aandeelhouderswaarde het voornaamste doel. Maar er is meer: het is ook een organisatie creëren die doet waar hij het best in is (focus), die resultaten laat zien en er herkenbaar en afrekenbaar op zijn. Eigenlijk ook de zaken waar het in onze sector omgaat.
Daarover doordenkend: ook in onze sector kennen we een paar ingedutte merken, die nog niet zo lang geleden topperformers waren. U weet vast wel op wie ik doel... Die clubs zouden de Bennink-aanpak wel kunnen gebruiken! Naar verluid is Jan Bennink overigens buitengewoon maatschappelijk geëngageerd - wie durft hem te vragen als voorzitter van zijn of haar Raad van Toezicht? Ik ben benieuwd of zijn methode ook in de wereld van de civil society resultaat kan hebben…