Daarnaast stimuleert samenwerking creativiteit en innovatie. Door verschillende perspectieven te combineren, ontdekken organisaties nieuwe en effectievere manieren om hun doelen te bereiken. En laten we niet vergeten dat samenwerken de gemeenschapszin versterkt, zowel binnen de organisaties als in de bredere samenleving. Dit leidt tot meer betrokkenheid en steun vanuit de gemeenschap.
Rookvrije generatie
Neem nou het voorbeeld van de Rookvrije Generatie…. Niemand wil dat kinderen gaan roken op hun 14e of zelfs eerder. Ook hun rokende ouders niet. De Rookvrije Generatie was een initiatief van drie samenwerkende gezondheidsfondsen. Maar door het onmiskenbare verleidelijke uitgangspunt sloten uiteindelijk 170 partijen aan. Ook het Ministerie van VWS omarmde het idee en de Rookvrije Generatie kwam zelfs als doel in het regeerakkoord. Meerder malen.En het aantal rokers ging gestaag naar beneden door de maatregelen die door de brede maatschappelijke steun genomen konden worden. De tabaksindustrie kwam met een tegenzet: de vape. Maar ook die strijd gaat de Rookvrije Generatie winnen. Door de intense samenwerking. Alleen was het de drie initiërende gezondheidsfondsen KWF, Hartstichting en Longfonds, nooit gelukt. En de strijd gaat door. Nu ook tegen het ‘vapen’.
Frisse ideeën
Wat gebeurt er als je alleen opereert? Een alleen werkende organisatie heeft vaak beperkte toegang tot financiering, vrijwilligers en expertise. En ook een beperkte toegang tot de politiek. Zonder samenwerkingspartners stijgen bovendien de operationele kosten aanzienlijk, omdat elke organisatie zelf moet voorzien in alle benodigde infrastructuur en diensten. Groei wordt een traag en moeizaam proces, en alleenstaande organisaties missen de frisse ideeën en perspectieven die uit samenwerking kunnen voortvloeien.Laat je niet verleiden tot de gedachte dat je alleen sneller gaat. Dat lijkt maar zo. Alleen een relevant doel proberen te bereiken is een soort 'veel gas geven in de eerste versnelling'. Veel drukte, gedoe en lawaai, maar je gaat niet hard. In een verbindende samenwerking met een mooi gezamenlijk doel kan je ‘opschakelen’ en echt iets bereiken. Voor de maatschappij en je doelgroep