Maar het doet niet zelden het verhaal ook tekort. Want wie echt doordenkt, ziet dat er veel meer schuilgaat achter het verhaal. Nog te vaak zoeken mensen instant oplossingen. Er zijn natuurlijk ook andere reacties, zoals deze twee recente op een webinar:
- ‘Ik vond het een goed verhaal, niet zomaar op mijn situatie toepasbaar, maar het zet me aan het denken. Het zal veel creativiteit vergen om hiermee om te gaan; dat maakt het natuurlijk wel uitdagender!’
- ‘Dit is een belangrijk onderwerp en een flinke zoektocht voor fondsenwervers en communicatiespecialisten.’
Ik heb begrip voor de behoefte aan houvast en antwoorden. Ik geef het je te doen, het aansturen van marketing, communicatie en fondsenwerving voor goede doelen in de huidige tijd, immers:
- Er is een overvloed aan informatie. Blogs, websites, nieuwsbrieven, bijeenkomsten, boeken, video’s, webinars.
- De mogelijkheden zijn eindeloos door snelle ontwikkeling van technologie.
- Het oude werkt vaak niet meer; de druk om te leveren en te scoren is onveranderd hoog.
- Het lijkt erop dat bij anderen het gras groener is, de mooie campagne van die club, het loyaliteitsprogramma van die ander. Waardoor het gevoel overheerst te kort te schieten en te denken: ‘Wij móeten ook aan de bak!‘
- Er hangt soms een negatief sentiment rond goede doelen.
Poeh, je moet wel stevig in je schoenen staan om te midden van deze druk, vanuit je eigen kracht te blijven werken. Toch wil ik juist daar een pleidooi voor doen, voor het échte nadenken, het puzzelen, het uitproberen. Leg de lat een flink tandje hoger, durf uit te blinken en je eigen koers te varen. Er zijn genoeg doelen die daarin slagen. Neem de Situation Room van Dance4Life, de samenwerking tussen Kika en Marktplaats of de movement die World Animal Protection aan het bouwen is.
Gebruik deze voorbeelden ter inspiratie, laat je erdoor voeden. Ik zie nog te vaak copy catgedrag, opeens heeft elk goed doel een engagement manager, richten we allemaal loyalty programma’s in, vinden we nu massaal dat straatwerving niet meer kan, doen we allemaal aan innovatie, etc. etc. Natuurlijk, ik vind ook dat we donateurs niet langer als wandelende portemonnees moeten zien. Vanzelfsprekend is aandacht voor het werkelijk betrekken van je achterban belangrijk. Maar ik hoop van harte dat dit inzicht dan ook echt tot een breuk met het verleden leidt, en we ervoor zorgen dat de donateur dat ook zo ervaart. De antwoorden zitten niet in het inzetten van technieken en formats, want dan zit die brave donateur straks in allemaal loyalty programma’s van de goede doelen die hij steunt, wordt hij bedolven onder de donateurspanels, uitgenodigd voor donateursdagen, etc.
Wat dan wel? Daag jezelf en je collega’s uit om nog grondiger na te denken, bouw aan geloofwaardige programma’s en campagnes, die passen bij de ziel van je organisatie. Vraag je af: Wat past bij de core van mijn club? Op welk motief gaan mensen jouw passie en bevlogenheid voelen en gaan ze zich aansluiten?
Dat vraagt lef en goed nadenken, je vraagstuk van alle kanten bekijken, oefenen op een ander standpunt dan het gangbare, jezelf aanleren om te denken ‘is dat nou echt zo?’. Wat dat betreft kunnen we wel wat leren uit de (praktische) filosofie: systematisch en kritisch denken. Ontwikkel eigen opvattingen, gebaseerd op enerzijds meningen en ervaringen van anderen en anderzijds op feitenkennis. Als je het voor elkaar krijgt om deze sfeer te laten ontstaan in jouw organisatie, in jouw team, dan ben je goed op weg.
Baukje Stam is initiatiefnemer van de webinars, het Live Kennis Event en de expert programma’s van Nederland Filantropieland. En is mede-oprichter van een netwerk van zelfstandige non-profit specialisten onder de toepasselijke naam Tinke, wat ‘denken’ betekent in het Fries.