Getooid in witte doktersjassen voerden de adviseurs de hele ochtend en middag geanimeerde gesprekken met congresdeelnemers in een apart hoekje in de wandelgangen. De organisaties die een beroep deden op deze dienstverlening varieerden enorm: er waren grote en kleine vermogensfondsen en fondsenwervende stichtingen, een organisatie voor mensenrechten, een fonds gelieerd aan een zorginstelling, een jonge, ideële organisatie die zich met veel vrijwilligers voor ouderen inzet, en vele anderen. De voorgelegde vragen en problemen gingen over dan ook over zeer uiteenlopende zaken, zoals het opzetten van een effectieve communicatie-strategie, positionering en profilering als fondsenwervende organisatie, hulp bij de zoektocht naar structurele financiering of het vinden van alternatieve (al dan niet ‘major') donors.
Alle ‘patiënten' uitten zich na afloop positief over het consult. "Heel waardevol, nieuwe ideeën, nieuwe wegen om verder te zoeken", aldus één van hen. De speed-consulten waren zeker van toegevoegde waarde voor het congres, zo lieten klanten via een enquête weten. Verschillende klanten hebben inmiddels hun contacten met het adviseursnetwerk langs andere weg voortgezet. Ook de organisatie en de adviseurs zelf waren enthousiast. "Precies de buzz en dynamiek die we wilden", aldus programma-manager Edwin Venema.