Alle postersessies CFF symposium in woord en beeld 

Nieuwe kennis opdoen tijdens de postersessies
Nieuwe kennis opdoen tijdens de postersessies
5 maart 2020
Nieuws | | Corporate Foundations

Tijdens het eerste symposium van het CFF konden de deelnemers in de middag postersessies bijwonen die een caleidoscopisch beeld gaven van onder verschillende initiatieven, samenwerkingen en het realiseren van impact.
 
Philips Foundation en Rode Kruis
Philips heeft het Nederlandse Rode Kruis Data en Digital geholpen met het 510 initiatief. 510 streeft ernaar dat slim gebruik van digitale gegevens zal bijdragen aan snellere, hogere kwaliteit en meer (kosten) effectieve humanitaire hulp op mondiaal niveau. Onderdeel daarvan is het 121-platform, een open source platform voor transparante, snelle en eerlijke humanitaire geldtransfers, mogelijk gemaakt door nieuwe technologie. Philips-medewerkers hebben hun skills en expertise in data en development ingezet voor het verder ontwikkelen van het 121-platform.

 
Koen Joosse (Philips Foundation)
Liselotte Hamelink van het Rode Kruis: ‘Het idee is dat er een systeem komt dat als je geld geeft aan het Rode Kruis, het niet gaat via hulporganisaties, maar dat het geld direct terechtkomt bij de mensen die getroffen zijn door een ramp. De mensen zelf kunnen het beste bepalen waar ze het geld aan uitgeven.’ De Philips Foundation heeft een partnerschap met het Rode Kruis, omdat een van de pijlers van de foundation noodhulp is. 
 



Rabo Foundation en Avance
De Rabo Foundation (RF) heeft Avance in de arm genomen om te helpen met het integreren van impact management binnen haar organisatie. Het doel van impactmanagement is het maximaliseren van je impact. Rabo Foundation heeft hiervoor onder meer het Manage Your Impact model (MY-impact model)
Caroline Mol
gebruikt. Dat bestaat uit vijf hoofdprocessen: strategie, impact maken, meten, leren & sturen en rapporteren & communiceren. Daarnaast zijn twee voorwaarden om het echt te laten werken noodzakelijk: Impact DNA en Stakeholderbetrokkenheid. Voor alle processen heeft Avance praktische tools en best practices ontwikkeld om als organisatie te gebruiken. De roadmap 2020 ‒ 2025 van de Rabo Foundation is hierop gebaseerd. Het gaat onder andere om de volgende punten waar de komende tijd aan gewerkt gaat worden: Maak impact een integraal onderdeel van onze manier van werken en RF structureert gegevens en vergaart waardevolle informatie om duurzame impact te maximaliseren.
 
Thika Foundation
‘Thika Foundation is opgericht door én voor klanten van Thika Travel’, aldus Joost Tania, eigenaar/oprichter Thika Travel. ‘Zij willen graag bijdragen aan natuurbehoud door maatschappelijke projecten op de reisbestemmingen van Thika Travel te steunen. De focus ligt op het conserveren van kwetsbare habitats en zijn inwoners, zowel de dieren in het wild als de mensen in een bepaald landschap.’ Een van de meest succesvolle projecten, waaraan Thika Foundation doneert, is het Desert Lion Project in de regio Kunene in Namibië. Dr. Philip Stander heeft ervoor gezorgd dat de populatie van woestijnleeuwen is gegroeid; in de jaren 90 waren er circa 25, inmiddels zijn dat er 150. Maar dit leidt tot overlast voor de lokale bevolking omdat de leeuwen hun vee als een makkelijke prooi zien. Daarom heeft Stander een human-lion conflictmanagement-plan ontwikkeld, onder andere met GPS-halsbanden voor leeuwen om de bevolking te waarschuwen en maatregelen te laten nemen als een leeuw in de buurt van het vee komt. 

Samen voor Eindhoven
Het initiatief Samen voor Eindhoven is samen met haar klanten ASML Foundation, NXP, Holland Casino en Dela Fonds naar het congres gekomen om andere corporate foundations en bedrijven informatie te geven over hoe je in de praktijk medewerkers enthousiast maakt om hun tijd, talent en kennis in te zetten voor goede doelen in de samenleving. Founder en directeur Esther Hofstede: ‘Succesvolle programma’s zijn gebaseerd op de doelen van je bedrijf, de interesses van de medewerkers en wat maatschappelijke organisaties nodig hebben. Heb je als bedrijf expertise in financiën, dan kun je misschien mensen met schuldproblemen goed helpen. Je moet als bedrijf zoeken naar een logische link met het vrijwilligerswerk dat je wilt gaan doen. Dat werkt het beste.’ 
Hoe krijg je medewerkers in beweging voor vrijwilligerswerk? Een greep uit de tien gepresenteerde tips: Tip 1 Vrijwilligerswerk is context- en organisatie-gebonden. Er bestaat geen blueprint. Tip 3 Vrijwilligerswerk als ‘team uitje’ is hét grote succes bij veel bedrijven. Tip 5 Mond tot mond ‘reclame’ is bij ons de beste manier om mensen te enthousiasmeren.
 
Atlassian Foundation en Impact Matters
Skills-based Volunteering. Daar draaide het om bij de postersessie van Impact Matters en de Atlassian
Henriëtte van Eeghen
Foundation. Impact Matters zet kennis uit het bedrijfsleven in om ideële organisaties te helpen hun missie te realiseren. Oprichter/directeur Henriëtte van Eeghen: ‘Goede doelen zitten soms met een bepaald vraagstuk, dan gaan wij op zoek naar de vrijwilliger in het bedrijfsleven die daar de juiste expertise voor heeft. Voor de Atlassian Foundation, opgericht door softwareontwikkelaar Atlassian, organiseren wij eens per jaar een dag waar ze een vraagstuk van een goed doel proberen op te lossen aan de hand van de Design Thinking Methode, kort gezegd: snel in vijf stappen toewerken naar een mogelijke, innovatieve oplossing. Tijdens de postersessie hebben we gevraagd om met behulp van Post-it notes op de flipover een reactie te geven op de vraag: Wat zijn nu de voordelen en de nadelen van Skills-based Volunteering? Als grote voordeel hadden mensen: ‘Je zet het beste van jezelf in’. Als tegenargumenten: ‘Het neemt tijd in beslag en vraagt om begeleiding’. 
 
Deedmob
Boudewijn Wijnands en Hendrik-Jan Overmeer presenteerden hun online platform Deedmob (nl.deedmob.com) dat vrijwilligers aan werk koppelt. Goede doelen, sociale organisaties en verenigingen
Boudewijn Wijnands
maken gratis gebruik van het platform. Ze kunnen aangeven naar wie ze op zoek zijn, mensen inroosteren en bijhouden wie wat doet. En wie zelf op zoek is naar vrijwilligerswerk, kan online zijn interesses en beschikbaarheid aangeven. Gemeentes kunnen het platform gebruiken om bijstandsgerechtigden en vluchtelingen te laten participeren in de maatschappij en zo stap voor stap naar betaald werk te begeleiden. Bedrijven kunnen vrijwilligerswerk voor hun medewerkers selecteren via het platform. Bedrijven en gemeentes betalen een maandelijks bedrag voor het gebruik.
 
Wilt u een van de presentaties ontvangen? Mail dan naar cff@lenthe.nl.
2/2