CBF ziet voorlopig af van naamswijziging

Het CBF heeft een geholpen naamsbekendheid van 40% bij het gevende publiek
Het CBF heeft een geholpen naamsbekendheid van 40% bij het gevende publiek
7 maart 2016
Nieuws | | Validatie & Toezicht

Het Centraal Bureau Fondsenwerving zal voorlopig niet haar naam wijzigen. Dit heeft de toezichthouder aan al haar keurmerk- en certificaathouders laten weten. De naamswijziging werd overwogen in verband met het bekend(er) maken en in de markt zetten van de nieuwe erkenningsregeling voor goede doelen, als onderdeel van het validatiestelsel.
 
In een brief aan alle keurmerk- en certificaathouders over de overgang naar de nieuwe erkenningsregeling stelt het CBF: 'Een aantal zaken stellen we uit of doen we in een sobere variant. Zo gaan wij voorlopig geen naamswijziging doorvoeren. Dit wordt mede ingegeven door het feit dat uit onderzoek blijkt dat het huidige CBF-keurmerk een (geholpen) naamsbekendheid heeft van bijna 40%. Het borgen van het publieksvertrouwen staat voorop en helderheid bij het publiek is hierbij cruciaal. Daarom voeren wij in het beeldmerk van de nieuwe erkenning alleen de meest noodzakelijke wijzigingen door. Hiermee geven wij voor de insiders uiting aan de vernieuwing terwijl we voor het publiek herkenbaar blijven met een vertrouwd beeldmerk. Onze gezamenlijke campagne-inspanningen kunnen zich dan helemaal richten op het laden en breder in de markt zetten van het begrip 'CBF-erkend Goed Doel' en op het werven van nieuwe organisaties.'
 
De voorgenomen soberheid rond de overgang naar de nieuwe erkenningsregeling is ook ingegeven door de financiën. Het doorvoeren van een naamswijziging brengt immers ook grote kosten met zich mee, zowel voor het CBF zelf als voor de keurmerk- en certificaathouders. 
 
CBF