CBF trekt keurmerk Stichting HomePlan in

19 juli 2007
Nieuws | | Validatie & Toezicht


AMSTELVEEN (19 juli) – Na een procedure via het College van Beroep heeft het CBF begin juli het CBF-Keur ingetrokken van Stichting HomePlan. Een groot deel van de kosten van haar ‘Direct Dialogue-campagne’ is volgens het CBF door de instelling ten onrechte geboekt als voorlichtingskosten. Daardoor stegen de kosten van fondsenwerving boven de toegestane 25%. Feebie Veenstra, directeur van Stichting HomePlan, vindt de handelwijze van het CBF “rigide” en de sanctie “veel te zwaar”.



De doelstelling van Stichting HomePlan is: het zonder winstoogmerk realiseren van huisvesting en onderdak aan de allerarmste daklozen in minder ontwikkelde en ontwikkelingslanden. Het CBF stelt dat de kosten van de reeds in 2004 gestarte ‘Direct Dialogue-campagne” - overeenkomstig de Richtlijn Verslaggeving Fondsenwervende Instellingen - verantwoord moeten worden onder de kosten voor fondsenwerving en niet, zoals HomePlan had gedaan, onder ‘voorlichting’. De berekening door het CBF van het kostenpercentage over een periode van drie achtereenvolgende jaren komt uit op 64% in plaats van 16% zoals blijkt uit de gepubliceerde jaarrekeningen van de instelling over 2003 tot en met 2005.



Van geen kwaad bewust

HomePlan-directeur Feebie Veenstra vindt de handelwijze van het CBF te rigide: “Het gaat notabene om een campagne die al vanaf 2004 loopt. Wij hebben onze jaarrekeningen in goed overleg en met goedkeuring van onze accountant opgesteld. Tot februari 2007, toen wij op het matje werden geroepen, zijn wij ons van geen kwaad bewust geweest. Teleurstellend vind ik dat het College van Beroep daarna de interpretatie van het CBF helemaal heeft overgenomen. Het besluit om het Keur in te trekken betreuren wij daarom ten zeerste. Ik respecteer de functie van het CBF als toezichthoudend orgaan, maar naar mijn mening houdt zij te weinig rekening met het maatschappelijk ondernemerschap van organisaties als de onze. De bedrijfsvoering van HomePlan blijft echter ongewijzigd. HomePlan zal haar activiteiten in alle eer en geweten blijven voortzetten.  Bewustwordingscampagnes over de huisvestingsproblematiek in de derde wereld blijven derhalve noodzakelijk om dit te kunnen realiseren. HomePlan zal de jaarlijkse CBF-contributie voortaan kunnen investeren in een extra huisje.”