CBF en GeefGratis: impuls erkenningsregeling

CBF en GeefGratis streven naar afbouw van het anbi-beeldmerk
CBF en GeefGratis streven naar afbouw van het anbi-beeldmerk
5 september 2016
Nieuws | | Validatie & Toezicht

Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en Stichting GeefGratis gaan samen verkennen hoe zij de beoogde brede werking van de nieuwe erkenningsregeling een impuls kunnen geven. GeefGratis stelt ICT-applicaties beschikbaar voor goede doelenorganisaties en haalt hiermee geld op voor ruim 3.750 goede doelen. De stichting is echter zelf geen goed doel en valt dus niet onder de erkenningsregeling. Beide partijen gaan onderzoeken of hier verandering in kan komen.
 
Roline de Wilde, directeur van het CBF: ‘Sinds de introductie van de nieuwe erkenningsregeling afgelopen januari hebben zich meerdere organisaties bij ons aangemeld die met vernieuwende concepten bezig zijn, zoals platforms voor crowdfunding. Wij willen het publiek zekerheid bieden dat hun euro voor het goede doel ook daadwerkelijk goed terechtkomt. De erkenningsregeling voorziet hierin voor de klassieke goede doelen, daar zijn de huidige normen ook op afgestemd. Wij willen die zekerheid voor het publiek graag uitbreiden naar andersoortige fondsenwervende organisaties. Daarom willen wij met GeefGratis en de brancheorganisaties onderzoeken hoe we dergelijke initiatieven binnen de werkingssfeer van de erkenning kunnen brengen.’
 
Afbouw anbi-beeldmerk
Het CBF en GeefGratis streven naar afbouw van het gebruik van het anbi-beeldmerk dat op dit moment door GeefGratis wordt uitgegeven. Gebleken is dat veel mensen denken dat dit een keurmerk betreft.