‘We staan voor een enorme uitdaging’, zegt Martijn Brenninkmeijer, voorzitter van het familiebedrijf. ‘Via de Laudes Foundation gaan we samenwerken met bedrijven, aandeelhouders en investeerders om een nieuwe definitie van waarde te creëren. We werken met opinieleiders en academici om die definitie geloofwaardig te maken, met beleidsmakers om het effectief te maken, met het maatschappelijk middenveld om het aannemelijk te maken, met media om het wenselijk te maken en met burgers om er iets aan te doen.’
Zes generaties
Als onderdeel van het familiebedrijf Brenninkmeijer bouwt Laudes Foundation voort op zes generaties van ondernemerschap en filantropie, naast de COFRA-bedrijven en de andere particuliere filantropische activiteiten van de familie, waaronder Porticus, Good Energies Foundation en Argidius Foundation.
Leslie Johnston, nu ceo van C&A Foundation, wordt ceo van het nieuwe fonds. ‘De afgelopen vijf jaar hebben we bij C&A Foundation zoveel geleerd over wat er nodig is om een branche te veranderen’, zegt Johnston. ‘We hebben netwerken en versterkte partnerschappen gebouwd om een duurzame en positieve verandering in de mode te creëren. En samen met ons vlaggenschipinitiatief Fashion for Good hebben we aangetoond dat bedrijf en filantropie succesvol kunnen samengaan om de status quo van de branche te veranderen. We hebben ook geleerd dat we, om verandering in een bedrijfstak te bewerkstelligen, de diepere, systemische problemen van het economische systeem moeten aanpakken.’
De doelstellingen van de Laudes Foundation
- samenwerken met financiële actoren om verandering te stimuleren en prikkels op elkaar af te stemmen. Nieuw economisch denken en nieuwe bedrijfsmodellen worden bevorderd;
- samenwerken met industrieën om de meest dringende en systemische problemen aan te pakken, te beginnen met mode;
- voortbouwen op het sectorveranderende werk van C&A Foundation;
- een op activa gebaseerde industrie transformeren.
Voor meer informatie: www.laudesfoundation.org