Afgelopen maandag zond EenVandaag een reportage uit over donateurswerving door commerciële wervingsbureau’s. De reportage laat zien dat de verschillende commerciële bureaus die op straat donateurs werven voor Goede Doelen, daar veel geld mee verdienen. CBF directeur Harmienke Kloeze legde in een reactie uit dat fondsenwerving geld kost en dat over het geheel genomen de inkomsten van Goede Doelen voor 89 procent aan het beoogde doel worden besteed. De commerciële wervingsbureaus vallen buiten het toezicht van het CBF, dus daar kon Kloeze geen inhoudelijke reactie op geven.
In de schriftelijke reactie van het CBF, zeggen zij dat gemiddeld 7,2 procent van de uitgaven van Goede Doelen wordt besteed aan werving. Dat is een netjes gemiddelde. Goede Doelen Nederland onderstreept in hun reactie de zeer duidelijke wet- en regelgeving waar alle goede doelen zich aan moeten houden. Toch geeft de reportage van EenVandaag een nare bijsmaak. Zelfs als de gemiddelde wervingskosten in verhouding zijn, voelt het toch niet goed dat commerciële bureaus veel geld verdienen aan consumenten die de intentie hebben een goed doel te steunen. Het is te hopen dat met de kennis uit deze reportage de consument zich sneller direct tot de Goede Doelen wendt, en daarmee de inzet van commerciële bureaus overbodig wordt.
Bekijk de EenVandaag reportage hier
Bekijk de reactie van CBF directeur Harmienke Kloeze hier
Lees hier de reactie op de site van het CBF en hier de reactie van Goede Doelen Nederland.
Names de redactie,
Karlijn Renzenbrink
Hoofdredacteur