British Airways en Virgin gingen akkoord met het instellen van het fonds - waarin 75 miljoen pond zit - om gedupeerden te compenseren voor te veel berekende brandstoftoeslagen op intercontinentale vluchten. Elke passagier die in de periode 2004-2006 denkt te veel te hebben betaald, kan 20 euro per vlucht terug krijgen.
Ongeveer 60.000 passagiers hebben inderdaad een verzoek om teruggave ingediend. Maar dan resteert nog altijd ongeveer veertig procent (30 miljoen pond) van het geld. Over dit bedrag wordt nu volop gesteggeld.
Zo heeft de British Disabled Flying Association, dat vlieglessen aanbiedt aan gehandicapten en terminaal zieken, de Amerikaanse rechter ingeschakeld om ervoor te zorgen dat een deel van het ongeclaimde geld uit wordt uitgekeerd aan goede doelen. Zelf hoopt het fonds minstens 3,5 miljoen te ontvangen.
Als deze rechtszaak slaagt, kan hiervan een precedentwerking uitgaan. In de VS is het al langere tijd gebruikelijk dat restanten van collectieve compensatiefondsen worden uitgekeerd aan goede doelen, scholen en universiteiten. Dat heeft Amerikaanse non-profits de afgelopen jaren tientallen miljoenen dollars opgeleverd. Wellicht dat nu ook de Britse charibranche van een dergelijk mechanisme gaat profiteren.