Britse goede doelen krijgen minder vertrouwen dan kappers

Het vertrouwen in Britse goede doelen is nog ver te zoeken.
Het vertrouwen in Britse goede doelen is nog ver te zoeken.
29 juli 2017
Nieuws | | Internationale filantropie

Goede doelen in het Verenigd Koninkrijk krijgen minder vertrouwen van het publiek dan kappers, wetenschappers en televisie-nieuwslezers. Dat blijkt uit onderzoek van Pro Bono Economics onder ruim tweeduizend Britse volwassenen. Van de ondervraagden geeft 26 procent aan dat ze goede doelen vertrouwen. Nieuwslezers, kappers en wetenschappers genieten het vertrouwen van respectievelijk 28, 45 en 52 procent.
 
Deelnemers werd gevraagd te kiezen uit welke vijf mogelijke reacties op bepaalde groepen: vertrouwen, voorzichtig, verdacht, wantrouwen of haat. Artsen eindigden bovenaan met 69 procent, gevolgd door docenten op 56 procent. Politici scoorde het laagst, met vier procent. Journalisten genieten slechts van 7 procent vertrouwen.
 
Bij de goede doelen in het Verenigd Koninkrijk wordt het imago er niet beter op. Van de ondervraagden gaf 45 procent aan op hun hoede te zijn, 18 procent vond goede doelen verdacht en 10 procent gaf aan goede doelen helemaal niet te vertrouwen. Een procent haat goede doelen. Het kan overigens nog erger: geestelijken en ambtenaren doen nog slechter met respectievelijk 14 en 29 procent.
 
Dat het al een tijdje niet lekker loopt in de sector is niet nieuw. Volgens Julia Grant van Pro Bono Economics kunnen goede doelenorganisaties vertrouwen alleen terugwinnen door transparant te zijn en te laten zien welke impact ze hebben. Aidan Warner van de National Council for Voluntary Organisations is het daar niet mee eens. ‘De realiteit is dat de meeste mensen niet als economen denken. Ze maken beslissingen op basis van hun gevoelens, niet van gegevens. Ons onderzoek suggereert dat het publiek enige transparantie in cijfers verwelkomt, maar ze moeten niet gezien worden als een oplossing voor het heropbouwen van vertrouwen. Handelen met integriteit en duidelijke communicatie kan meer doen dan welke spreadsheet dan ook’, aldus Warner.
 
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.