AMSTERDAM (17 mei) - Nieuwe EU-wetgeving over cookies baren goede doelenorganisaties in het Verenigd Koninkrijk zorgen. Met ingang van 26 mei moeten alle site operators toestemming van websitebezoekers krijgen, voor ze cookies in hun computer mogen plaatsen. Ze vrezen dat de wet, waarbij eerst goedkeuring van de websitebezoeker wordt gevraagd, bezoekers afschrikt.
Een cookie is een bestand dat op de computer van de bezoeker wordt gezet die de website bezoekt. Er zijn verschillende soorten, waaronder de analytische files die bezoekersaantallen registreren en de populariteit bijhouden van verschillende pagina’s. Sommige cookies worden door organisaties gebruikt voor advertentiedoeleinden wanneer een bezoeker terugkeert op de site.
Minder online donaties
De nieuwe regel zorgt ervoor dat de bezoeker van de site eerst moet kiezen of hij wel of geen cookies accepteert. Marketingexperts waarschuwen nu dat dit problemen kunnen opleveren voor goede doelenorganisaties, omdat bezoekers minder graag hun sites zullen bezoeken en ook minder online gaan doneren als ze eerst cookies moeten accepteren. De regels zouden ook een effect kunnen hebben op de meting van campagneresultaten. Bovendien worden er vraagtekens gezet bij de manier waarop de nieuwe regels zullen worden afgedwongen.
“De voordelen van cookies zijn moeilijk uit te leggen aan de sitebezoeker”, zegt een woordvoerder van Macmillan Cancer Support. “Wij gebruiken ze op verschillende manieren om de bezoeker de juiste informatie over kanker te verstrekken. We moeten ons nu beraden en overleggen met collega’s over hoe we het best kunnen omgaan met de nieuwe regels.”
Goede doelen