Britse fondsen gaan onwettige bankkosten terugeisen

12 april 2007
Nieuws | | Governance & Finance

Britse consumenten eisen miljarden aan ‘onwettige bankkosten' terug. Goede doelen moeten dit goede voorbeeld volgen, vind the Charities Aid Foundation. Er liggen potentieel enkele miljoenen in het verschiet.


Jaarlijks verdienen de Britse banken 4,7 miljard pond door onwettige kosten in rekening te brengen. Bijna een miljoen consumenten gaan deze kosten direct bij hun bank terugclaimen. Het gaat onder andere om kosten die in rekening zijn gebracht voor niet geoorloofd rood staan en ongedekte cheques.

 


Dit zijn kosten waar ook de chari-branche in Engeland mee te maken heeft. Met name kleine goede doelen kunnen hierdoor problemen ondervinden. Banken mogen volgens de wet een bedrag in rekening brengen dat in verhouding is met de door haar werkelijk gemaakte kosten. In de praktijk is het echter meestal zo dat routinematig automatisch vervaardigde brieven de deur uitgaan, waarbij de gemaakte kosten voor het aanmaken van de brief in het niet vallen bij de berekende strafkosten.

 


Gill Nunn (zie foto) van the Charities Aid Foundation adviseert goede doelen hun bank direct aan te spreken en onrechtmatig gemaakte kosten terug te vorderen. "Als dat niet werkt kan de ombudsman ingeschakeld worden," aldus Nunn.

 


CAF gaat bovendien een modelbrief opstellen die fondsen van haar website kunnen downloaden. Ook consumentenorganisaties bieden een dergelijke service. In de tussentijd is oplettendheid geboden, zegt Nunn. "Goede doelen moeten zichzelf ervan verzekeren dat zij de beste deal krijgen van een bank die hun financiële behoeften begrijpt en haar tarieven laag houdt."