Britse donateurs willen vooral weten hoe hun geld wordt uitgegeven

Britse donateurs willen vooral weten hoe hun geld wordt uitgegeven
Britse donateurs willen vooral weten hoe hun geld wordt uitgegeven
4 februari 2015
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Hoe goed goede doelenorganisaties hun geld uitgeven is het belangrijkst voor de donateurs. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse denktank NPC en enquêtebureau Ipsos Mori.

43 procent van de respondenten kon niet aangeven wat goede doelenorganisaties fout doen, maar van de 600 mensen die wel antwoord op de vraag gaven, gaf bijna een derde (31 procent) aan: de manier waarop de organisatie hun geld besteedt. 15 procent antwoordde de manier waarop organisaties fondsenwerven, gevolgd door te veel kosten voor overhead en administratie. Twaalf procent van de ondervraagden gaf aan dat goede doelenorganisaties te veel druk uitoefenen op het publiek om te doneren.

Directiesalarissen
Van de ondervraagden geeft 82 procent aan dat ze het belangrijk vinden om te weten hoe goede doelenorganisaties hun geld uitgeven. Ook werd gevraagd naar de salarissen van de directie van de organisaties. Bijna de helft van de respondenten (43 procent) is het er niet mee eens dat directeuren hetzelfde mogen verdienen als directeuren in de publieke of private sector. Slechts 22 procent vindt dat dit wel kan.

Transparantie
De onderzoekers komen tot de conclusie dat transparant zijn van essentieel belang is om vertrouwen op te bouwen met de achterban. Maar ook dit is niet zonder risico, want je krijgt als goede doelenorganisatie te maken met moeilijke vragen en verzoeken om uitleg waar je niet altijd op zit te wachten. Toch vinden de onderzoekers dat transparant zijn de beste manier is om een sterke en vertrouwelijke sector te creëren.

Klik hier voor het rapport ‘Having Their Say: What the Public Likes and Dislikes About Charities’.